| 
	 
Tak i takových diskusí jsem byl svědkem, takže mně to nedalo a zkusím ukázat jak to vlastně s těmi hliníkovými slitinami je.
Tabulku, kterou zde vidíte berte trochu s rezervou, protože nezáleží jen na tom z čeho je součást vyrobena, ale i na výsledné konstrukci,
která může evlastnosti použitého materiálu využít nebo naopak úplně zatlačit do pozadí. Například u rámů jsou výhodné různé zesilující pláty,
provedení svarů nebo oproměnlivá tloušťka stěn a jejich (technologie) tvarování.
 
  
Zkoušky tahem:
  
Protože je třeba ověřit jakost použitého materiálu a jeho vlastnosti byly zavedeny zkoušky.
Z těch nejdůležitějších se zmíním o tahové zkoušce. Z dalších zkoušek uvedu namátkou tlakovou,
zkoušky rázem, ohybem, zkoušky tvrdosti a další zkoušky.
Pevnost tahu jednou z důležitých veličin, podle které se můžeme orientovat v materiálech pro konstrukci a
určit, které je pro určitou aplikaci vhodný a který ne. Pro nás cyklisty mají tyto hodnoty význam
spíše ilustrativní a srovnávací, protože si těžko budeme pro svůj rám vybírat tu či onu slitinu a navíc
výsledné vlastnosti dosti podstatně závisí na dalším zpracování. Přesto by k tabulce bylo dobré říci pár
věcí, aby bylo alespoň zhruba jasné jak se k naměřeným hodnotám došlo.
 
  
Tahová zkouška je prakticky nejpoužívanější statická zkouška a používá se téměř u všech technických
materiálů. Zkouška spočívá v deformaci zkušební tyče tahovým zatížením, obvykle do lomu, za účelem
stanovení jedné, nebo více mechanických vlastností, potřebné pro volbu materiálu a výpočet rozměrů součástí.
Připravená zkušební tyčinka se upne do čelistí trhacího stroje a zatěžuje předepsanou rychlostí.Přitom se
sleduje grafický záznam závislosti prodloužení na zatěžovací síle až do přetržení.
 
  
 
 
 
  
| 
 
 Al slitiny 
  | 
Pevnost vtahu
 
 (Mez pevnosti v tahu) 
 | 
 Tvrdost 
 | 
 Mez kluzu 
 | 
 Al 
 | 
 Cr 
 | 
 Cu 
 | 
 Fe 
 | 
 Mg 
 | 
 Mn 
 | 
 N 
 | 
 S 
 | 
 Ti 
 | 
 Zn 
 | 
 Zr 
 | 
 
| 
  
 | 
[MPa]
 | 
[BR]
 | 
[MPa]
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
 
| 
2014-T6
 | 
539,23
 | 
135
 | 
463,08       
 | 
93.5
 | 
 
 | 
4.4
 | 
 
 | 
0.5
 | 
0.8
 | 
 
 | 
0.8
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
2024-T4
 | 
524,62
 | 
120
 | 
362,31
 | 
93.5
 | 
 
 | 
4.4
 | 
 
 | 
1.5
 | 
0.6
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
2124-T351
 | 
524,62
 | 
120
 | 
362,31
 | 
93.5
 | 
 
 | 
4.4
 | 
 
 | 
1.5
 | 
0.6
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
5056-H18
 | 
485,38
 | 
105
 | 
452,31
 | 
94.76
 | 
0.12
 | 
 
 | 
 
 | 
5.0
 | 
0.12
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
6061-T6
 | 
346,15
 | 
95
 | 
306,92
 | 
98.1
 | 
0.020
 | 
 
 | 
 
 | 
1.0
 | 
0.28
 | 
 
 | 
0.6
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
6063-T5
 | 
206,15
 | 
60
 | 
161,54
 | 
98.9
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
0.7
 | 
 
 | 
 
 | 
0.4
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
6063-T6
 | 
267,69
 | 
60
 | 
240,00
 | 
98.9
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
0.7
 | 
 
 | 
 
 | 
0.4
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
6063-T832
 | 
323,85
 | 
95
 | 
301,54
 | 
98.9
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
0.7
 | 
 
 | 
 
 | 
0.4
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
6066-T6
 | 
440,77
 | 
120
 | 
403,85
 | 
95.8
 | 
 
 | 
1.0
 | 
 
 | 
1.1
 | 
0.8
 | 
 
 | 
1.3
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
6101-T6
 | 
245,38
 | 
71
 | 
217,68
 | 
98.9
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
0.6
 | 
 
 | 
 
 | 
0.50
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
7001-T6
 | 
753,08
 | 
160
 | 
697,69
 | 
87.24
 | 
0.26
 | 
2.1
 | 
 
 | 
3.0
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
7.4
 | 
 
 | 
 
| 
7005-T6
 | 
390,77
 | 
 
 | 
323,85
 | 
93.35
 | 
0.13
 | 
 
 | 
 
 | 
1.4
 | 
0.45
 | 
 
 | 
 
 | 
0.03
 | 
4.5
 | 
0.14
 | 
 
| 
7050-T74
 | 
569,23
 | 
142
 | 
502,31
 | 
78.36
 | 
 
 | 
2.3
 | 
 
 | 
2.2
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
6.2
 | 
0.12
 | 
 
| 
7072-H113
 | 
83,85
 | 
-
 | 
-
 | 
99
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
1.0
 | 
 
 | 
 
| 
7075-O
 | 
256,92
 | 
60
 | 
116,92
 | 
90.07
 | 
0.23
 | 
1.6
 | 
 
 | 
2.5
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
5.6
 | 
 
 | 
 
| 
7075-T6
 | 
636,15
 | 
150
 | 
563,85
 | 
90.07
 | 
0.23
 | 
1.6
 | 
 
 | 
2.5
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
5.6
 | 
 
 | 
 
| 
7175-T736
 | 
613,85
 | 
145
 | 
541,54
 | 
90.07
 | 
0.23
 | 
1.6
 | 
 
 | 
2.5
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
5.6
 | 
 
 | 
 
| 
7178-T6
 | 
675,38
 | 
160
 | 
602,31
 | 
88.477
 | 
.023
 | 
2.0
 | 
 
 | 
2.7
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
6.8
 | 
 
 | 
 
| 
8001-H18
 | 
223,08
 | 
-
 | 
206,15
 | 
98.3
 | 
 
 | 
 
 | 
0.6
 | 
 
 | 
 
 | 
1.1
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
Ti slitiny
 | 
Pevnost vtahu
 | 
Tvrdost
 | 
Mez kluzu
 | 
Al
 | 
Cr
 | 
Cu
 | 
Fe
 | 
Mg
 | 
Mn
 | 
N
 | 
S
 | 
Ti
 | 
V
 | 
Zr
 | 
 
| 
  
 | 
[MPa]
 | 
[BR]
 | 
[MPa]
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
%
 | 
 
| 
CPTi70
 | 
615,38
 | 
 
 | 
538,46
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
| 
Ti6Al4V
 | 
1030,77
 | 
 
 | 
1115,38
 | 
6
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
90
 | 
4
 | 
 
 | 
 
| 
Ti6Al4V
 | 
1030,77
 | 
 
 | 
969,23
 | 
6
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
90
 | 
4
 | 
 
 | 
 
| 
Ti3Al2.5V
 | 
723,08
 | 
 
 | 
646,15
 | 
3
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
94.5
 | 
2.5
 | 
 
 | 
 
| 
Ti3Al2.5V
 | 
1015,38
 | 
 
 | 
884,62
 | 
3
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
 
 | 
94.5
 | 
2.5
 | 
 
 | 
 
 
  
Vysvětlivky:
  
  
     | 
   MPa | 
   - Mega Pascall (jednotka tlaku/tahu) | 
   
  
      | 
    BR  | 
    - (hardness Brinell)jedna z jednotek pro tvrdost (také se určuje tvrdost podle Rockwella či Vickerse) | 
   
  
      | 
    T xxx a H xxx | 
    - označení pro tepelné opracování materiálu | 
   
 
  
Závěr:
  
Ať už jste si z totho článku odnesli cokoli, tak snad alespoň nějakou rámcovou přestavu o pevnosti jednotlivých slitin máte a
pokud Vás problematika zaujala, tak zkuste Lexikon technických materiálů, kde jsou i další možná národní značení a normy.
Pokusím se nezůstat jen u tohoto článku, protože znalostí o materiálech, ze kterých je bike vyroben není myslím nikdy dost.
 
	 |