Jako vhodné místo pro nástup na trasu 
                si vybírám Čadcu (415 m.n.m.), hlavně kvůli dobrému dopravnímu spojení z 
                ČR. Po opuštění nádraží v Čadci kolu navolím směr Krásno n.Kys. Zatím to mám slabě 
                a skoro neznatelně z kopce, ale po odbočení vlevo, na 
                křižovatce před Krásnem, už pomalinku nabírám výškové centimetry. Řeku Kysuca střídá Bystrica a proti 
                jejímu proudu jedu přes obce Zborov (422 m.n.m.), Stará (484 m.n.m.) a 
                Nová Bystrica (526 m.n.m.), kde je leccos pěkného k vidění, ale 
                konkrétně se zmíním až o odbočkách v N. Bystrici, kousek za kostelem a 
                hospodou (býv. U Škorvagy) Cesta vpravo vede k k přehradě N. Bystrica. 
                Cesta přímo, přes obloukový most - ta je pro sadisty, po asi 1 km končí 
                a na hráz je nutno vyšlapat asi 300 schodů, cesta vlevo je bingo - do 
                Vychylovky. 
                
 
 
 
 Rozcestí U Škorvagy - zel. šipka přehrada
 
                
    
    Tuhle část mám už víckrát 
                projetou, hlavně opačným směrem a můžu ji jet téměř po paměti a tak víc než cykloznačky sleduji říčku 
                Vychylovku vpravo kolem silnice, abych nepřehlédl vyhlášené Vychylovské prahy. Ty 
                mi neunikly, a ani stavba nové 
                silnice : N. Bystrica - Or. Lesná, bohužel hotová má být až v únoru 
                2009. Chladným mně nechává i odbočka před skanzenem vpravo, směr 
                Námestovo, přes Demänovou - t.č. je totiž její spodní úsek v dosti 
                dezolátním stavu. Dnes je na pořadu jiná trasa - přes skanzen, nebo - 
                li Múzeum kysuckej dediny (610 m.n.m.). V zájmu legálnosti si kupuji 
                vstupenku na 
                prohlídku areálu (50Sk + 40 Sk za foto. Penízků mi líto vůbec není, jelikož mi 
                konečně do puntíku vyšel záměr 
                vyfotit hlavní zdejší atrakci v akci - o ničem jiném, než o lokomotivě 
                na parní pohon nemluvím. A zatímco tento vláček vyjel s turisty, aby je 
                povozil nahoru - dolů skanzenem, já po pořízení dostatečného množství 
                záběrů pokračuji nahoru po silničce, jenž 
                jej protíná.
                
 
 
 
 Parní lokomotiva dokazuje, že ještě nepatří do starého železa.
 
                
    
    Měla by se napojit na tu do Demänové (930 
                m.n.m.) asi v její polovině. Námaha za zdolání asi 300 výšk. metrů je 
                jako obvykle velice sladká - lesy, louky, daleké výhledy napravo - 
                nalevo, a nakonec i vlastní sjezd do Or. Lesné, přes Kubínskou. V 
                Oravské Lesné (795 m.n.m.), vpravo před kostelem je rozcestník, díky 
                němuž konečně vím, jak se trasa oficiálně jmenuje : tedy Terchovsko - oravská 
                magistrála, ale googl vyhledávač si s tím vůbec netyká. Abych nabral 
                správný směr na průsmyk na Hôli nad Klobučnou (1070 m.n.m.) mám prý 
                sledovat značky s modrým céčkem, tzn. silnička vlevo, tak do toho. Obavy 
                při plánovaní trasy ze zabloudění, se ukázaly jako úplně liché, na žádném 
                z důležitých bodů značení nechybělo. A už vůbec jsem nečekal tak 
                kvalitní povrch silničky, pohled na mapu předurčoval, že něco jako lesní 
                cestička tam je, ale tahle mnohdy nevypadají ani regulérní silnice mezi 
                vesnicemi. 
                
 
 
 
 Jak stvořené na rychlou jízdu, ale i oko přijde na své.
 
                
    
    Samozřejmě taky toho využilo sem tam i 
                nějaké to auto, nedbající na zákaz vjezdu. Stoupání do sedla tak probíhá 
                v poklidu, dalo by se říci, že jej mám v kapse málem zadarmo, na 8.5 
                km asi o 300 m , to jde. Z vrcholu sjíždějící cyklisté si mohou dovolit 
                dosti svižnou jízdu, ostré nebezpečné zatáčky zde prakticky nejsou. 
                Pravda až na tu první - po sjetí asi150 m ze sedla, za ohybem silnice vlevo, je nečekaný asfaltový defekt,
     vylepšený zhruba 
                deseti metrovým pásmem drobných kamínků. Hotová past, ale pak až do Oravské 
                Lesné super.
                
 
 
 
 Pohled na Rozsutce z polní cesty na Hôli.
 
                
    
    
    Za průsmykem, ve směru na Zázrivou, to chce na chvilku sejít z trasy 
pár metrů vpravo, na lesní cestu, z níž se otvírají nečekané scenérie pohledů na 
Malý (1343 m.n.m.) a Velký Rozsutec (1610 m.n.m.) a další vrcholky Malé Fatry. 
                Fotka střídá fotku a po nabažení si po krátkém sjezdu, už po silnici asi o 100 m 
                níže, celou proceduru zopakuji, ještě s lepším výsledkem
    
 
 
 
 A o něco níže, už opět ze silnice, to taky není špatné.
 
    
    
    Sjezd do Zázrivé (600 m.n.m.) je z kategorie snů, tak kvalitní 
asfalt, vzhledem k nadm, výšce jsem neviděl, ani nepamatuji. Ale otevřeně 
                přiznávám, nahoru bych to jet nechtěl. Nastoupání o 470 m. na 9,5 km 
                sice není nic odstrašující, ale pár úseků je strmých víc než dost. Výrazy v 
                obličejích cyklistů v protisměru jsou dosti výmluvné, málem se jim v 
                duchu omlouvám, jak lehce to šlo mně z druhé strany. Ne že bych za každou cenu musel někde 
vyštrachat nějaké negativum na dnešním výletě, ale přišlo to nakonec samo. V 
centru obce Zázrivá se uhlazený asfalt mění v nenáviděné kostky a to na pro mně 
předlouhé 2 km. A jelikož má další mapa nemá vrstevnice, jsem nemile překvapen, 
že za obcí musím do 12°° stoupání do sedla Rovná hora (751 m.n.m.), odhad byl, 
že do Terchové (527 m.n.m.) to bude jen a jen z kopce.
 
 
 
 Mně se do Zázrivé se pojede ala tuty...
 
Nahoře ve výšce kolem 900 m.n.m. jsem si vůbec nepřipouštěl, jak 
                moc je dnes teplo, ale tady dole roste teplota přímo drasticky. Ta se 
                nestydí v těchto dnech zastavit až někde kolem 34°C. Není divu, že mi po 
                zdolání výše jmenovaného sedla odlehlo. Toto se se láme takřka přímo pod M. Rozsutcem a 
    pro poutníky je na něm vybudován malý přístřešek, třeba na 
krátký odpočinek. Já odpočívám jízdou z kopce, teď už doopravdy, přes obce Biely 
Potok a Terchová, ve které v centru odbočuji vlevo do Vrátne doliny.
 
 
 
 Brána do Vrátne doliny.
 
Bránu do ní tvoří rozeklané skaliska, 
                jakoby naschvál natisknuté na sebe tak, že se tam s bídou najde místo na 
                úzkou silničku a říčku. Postupně se však rozestupují, to aby si jeden 
                mohl lépe vychutnat tu všechnu krásu kolem a není toho málo. Asi po 
                kilometru paráda končí, na další křižovatce je nutno odbočit vlevo do 
                Štefanové (625 m.n. m.), ale než tam dojedu, musím zdolat dva hluché 
                km, protože okolní les moc výhledům nepřeje. Na konci zato čeká 
                majestátní Velký Rozsutec.
 
 
 
 Pohled na Rozsutec z Vrátne doliny.
 
    
    Mít více času, tak by rozhodně neuškodil výstup na 
                něj. Jiná varianta zase nabízí třeba krátké zajetí do vedlejšího údolí 
                vpravo do tzv.Starého Dvora. Je tam možnost využití služeb lanovky (250 Sk). Vyveze turistu 
                až do výšky 1520m.n.m.do Snilovkého sedla, odkud je to už jenom kousek 
                na zdejší Veľký Kriváň (1709m.n.m.), nebo Chleb (1647m.n.m.) Další 
                lanovka vede na Grúň (989m.n.m.)
 
 
 
 Malebná Tiesňava ze strany od Štefanové.
 
Mně ale dnes takové radovánky 
                tohoto typu nečekají a vracím se zpátky do Terchové, doplňuji vodu, 
mimochodem míst vhodných je po trase dost, jenom na to myslet včas. Ač nerad 
opouštím toto hezké místo a pokračuji na Belou (453 m.n.m.). Zde je na mně, zda 
                pojedu rovně na Žilinu, nebo dokončím okruh odbočením vpravo před Belou, 
                směr Kubíkova (530 m.n.m.) Lutiše (560 m.n.m.), Radôska (450 m.n.m.) a St. 
Bystrica. Tímto by byl okruh, dlouhý 101 km a s 1180 nastoupanými metry uzavřen. 
Do Čadce je to odsud jen kolem 20 - ti km a skoro pořád z kopce