Bajk.cz home
  HLEDEJ
podrobné vyhledávání
Klikni a popovídej si s přáteli!

Olomouc – Hostýn – Olomouc

Hostýn. Poutní místo s kostelem Panny Marie umístěné na kopci vysokém 735 metrů. Dnešní cesta vás zavede na okraj Valašska do nádherné krajiny Hostýnských a Vizovických vrchů. Od srdce Valašska, Vsetína, budete pouze 25 km. Já osobně mám tuhle část Moravy moc rád a myslím, že i vy, pokud jste tu zatím nebyli, si tato místa taky zamilujete. Zelené lesy, hustá tráva a krásná modrá obloha.

1. Úvod

Na rozdíl od trasy Praděd je tato cesta víc v pohodě. Dlouhá je přibližně 58 (jeden směr) km, z toho 38 km vede po rovinaté Hané přes Tovačov a teprve u vesnice Kostelec u Holešova se začínají objevovat kopce, které vás budou provázet po zbytek cesty. Při pohledu na mapky si možná řeknete, že trasa je navržena zbytečně dlouhá, ale snažil jsem se ji vést po kvalitnějších cestách bez silného provozu. Jedinou výjimku tvoří úsek z Hlinska pod Hostýnem do Bystřice, který je veden po frekventovanější silnici druhé třídy z Holešova. Pokud se jí budete chtít vyhnout, můžete použít alternativní trasu, kterou vám taky popíšu. Cesta je opět určena hlavně pro silničáře a majitele treků. Na své si zde přijdou spíše milovníci rychlých rovinek (ve skutečnosti jsou mírně zvlněné, ale jede se tu perfektně a zvlnění, až na výjimky, nepoznáte), kterých si užijete do sytosti v prvních 20 km (mezi Olomoucí a Tovačovem), vyznavači kopců si na své přijdou až po příjezdu do okresu Kroměříž, v podhůří Hostýnských vrchů. Výstup na Hostýn není nijak zvlášť problematický, ale počítejte se čtyřmi kilometry poctivého kopce. Odměnou vám bude nádherný rozhled z hostýnské rozhledny. Na cestu je nejlepší vydat se kolem sedmé až osmé hodiny ráno, kdy ještě nepraží slunce, tepla si cestou užijete ještě dost. Cesta sice není dlouhá, ale určitě se budete chtít podívat po okolí Hostýna (vřele doporučuji). Pokud se na tuto cestu vydáte koncem léta (přelom srpen - září a později), pravděpodobně se v úseku Olomouc - Tovačov - Troubky setkáte s mlhou. Hlavně v okolí Tovačova je díky četným rybníkům poměrně častá a hustá. Na cestu se nemusíte moc napakovat, já jezdím celkem nalehko.

Mapky najdete na adrese http://doomhammer.chytrak.cz/index.html

2. Itinerář

2.1 Olomouc - Nemilany - Kožušany (6,5 km)
Začínáme u hlavní brány fakultní nemocnice. Vydejte se nahoru směrem na letiště. Na křižovatce s ulicí Okružní zatočte doleva a pokračujte směrem na OBI. Podjedete pod dálnicí na Brno a dál do Slavonína. Ze Slavonína potom dál na Nemilany. Pozor, v Nemilanech je poměrně rozbitá cesta. Z Nemilan pokračujte dál po nové silnici na Kožušany. Přitom podjedete pod novým obchvatem Olomouce. Před obcí Kožušany si vyjedete malý kopeček. Držte se směru na Tovačov

2.2 Kožušany - Charváty - Drahlov (2,7 km)
Z Kožušan pokračujte dál do Charvát. Povrch cesty je tvořen hladkým asfaltem, chvíli pojedete do mírného kopečka, chvíli zase z kopečka dolů.

2.3 Drahlov - Dub nad Moravou (3,7 km).
V Drahlově vás čeká první větší kopeček. Zatím nikam neodbočujte a držte se směrovek na Tovačov. Jakmile se vyškrábete nahoru, čeká vás odměna - krásný sprint o délce 3 km. Cesta se mírně svažuje dolů a je tvořena pěkným asfaltem. Akorát pozor na zatáčku tvaru "S" u kapličky, přibližně 500 metrů od vršku kopce. Jak jsem se dočetl v bikerském slovníku, na tomhle úseku budete zažívat Labůžo :-). A je to fakt, mírným šlapáním si zde v pohodě udržíte 45 km/h. V Dubu buďte opatrní, narazíte na křižovatku s hlavní silnicí, na které číhá stopka. A není tam jenom pro srandu, křižovatka je poměrně nepřehledná. Nezapomeňte si podřadit na lehký převod, silnice se před křižovatkou svažuje, za křižovatkou zase stoupá a na těžký převod se tu špatně rozjíždí. Moje přítelkyně mi to jistě ráda potvrdí.

2.4 Dub nad Moravou - Tovačov (5,6 km)
Za stopkou se vyškrábete do krátkého, ale prudšího, kopečka a můžete pokračovat v labůžu. Opět se držte směrovek na Tovačov. Po cestě vás čeká dlouhý sjezd, kratičké stoupání a opět dlouhý sjezd do Tovačova. Pokud si chcete dát pauzu, v Tovačově můžete na chvíli slézt a projít se. Ideální je slézt v místě, kde cesta, po které jste přijeli, prudce zatáčí doprava a navazuje na ni dlážděná cesta. Ta vede kolem slavné tovačovské věže a kolem zámku. Tady můžete dát "tatrapauzu". Procházka kolem zámku je příjemná a nohy ji určitě přivítají. Kostková cesta vede dál kolem kostela a končí na autobusovém nádraží. Tady nasedněte a po pár metrech dorazíte na křižovatku. Na ní se dejte doleva (napojíte se na cestu, po které byste jeli, kdybyste se rozhodli v Tovačově neodpočívat).

2.5 Tovačov - Troubky (4,2 km)
Další rychlá rovinka vás provede kolem tovačovských rybníků dál do Troubek. Po cestě přejedete přes nový silniční most. Před jeho dokončením zde byl mírný dopravní chaos spojený s různými objížďkami, ale teď se zde dá projet plynule. Za mostem pojedete dál kolem rybníka až do Troubek

2.6 Troubky - Vlkoš (7,2 km)
Na začátku Troubek odbočte doprava (jinak byste jeli na Přerov). Projedete vesnicí a napojíte se na horší silnici s poměrně hrubým povrchem. Ta vás po chvilce zavede do lužního lesa. Tato část cesty mi připadá docela zdlouhavá a mírně nepříjemná, ale dá se to vydržet. Pozor na jeleny :-). V lese je povrch poměrně rozbitý, ale při troše pozornosti se vám povede držet se zalátaných částí silnice. Na výjezdu z lesa si uděláte první exkurzi do okresu Kroměříž. Brzy dojedete na křižovatku. Držte se rovně a neodbočujte (dojeli byste do Chropyně a tam nechceme). Za křižovatkou vás čeká další rychlá rovinka. Na této rovince potkáte železniční přejezd. Na něm opatrně, stalo se tu pár ošklivých nehod. Ve Vlkoši pozor na další křižovatku se stopkou. Je opět nepřehledná. Vy ji přejedete rovně, směr na Říkovice.

2.7 Vlkoš - Říkovice (3,2 km)
Z Vlkoše pojedete po další pěkné rychlé rovince. Povrch cesty tu byl nedávno opraven a je to vidět. V Říkovicích pozor na další železniční přejezd, tentokrát je chráněn závorami.

2.8 Říkovice - Stará ves (2,6 km)
Za Říkovicemi narazíte na křižovatku s hlavní cestou z Přerova do Hulína. Opatrně, jezdí tudy kamióny. No a za křižovatkou vás čeká můj oblíbený Magnetický kopec.

Není ani dlouhý (necelé 2 km), ani prudký, ale poměrně špatně se vyjíždí. Po cestě rostou "olovnatky", takže se můžete občerstvit; nejsou jedovaté (aspoň mě z nich nic nebylo)

Na konci magnetického kopce se dejte doprava.

2.9 Stará ves - Kostelec u Holešova (3,2 km)
Za Starou vsí vás čekají první náznaky kopců. Zatím jenom decentní, ale už tu jsou. Povrch cesty je opět dobrý a tato rovinka je na delší dobu posledním rychlejším úsekem. U Kostelce máte dvě možnosti, jak pokračovat. Buďto můžete odbočit doleva do vesnice nebo pokračovat rovně. Doprava neodbočujte, dojeli byste do Němčic a dál do Hulína. Pokud pojedete rovně, na konci sjezdu vás čeká křižovatka, na které se dáte doleva; pokud pojedete doleva hned, projedete dědinou. Já jezdím skrz dědinu.

2.10 Kostelec u Holešova - Roštění (1,5 km)
Za Kostelcem začínají první pořádnější kopce. Hned při výjezdu z dědiny směrem na Prusinovice vás čeká kilometr pořádných velbloudů (nejhorší je poslední výšlap do Roštění, na ten se pořádně rozjeďte). Ani jste se nenadáli a už jste na okraji Valašska, v podhůří Hostýnských vrchů V Roštění se já osobně chvíli zastavím, protože tu mám babičku. Takže tahle dědina je pro mě důležitá :-). Neodpustím si pár fotek :-) Na Valašsku žijí kočky :-). Nevěříte? Tady je důkaz :-)

Po cestě najdete pár místeček, kde si můžete na chvíli sednout a vypnout. (Tahle a další fotka jsou brané z místa kousek nad Roštěním).

Hostýn se nám už pěkně přibližuje. Na této fotce je to druhý kopec zleva. Roštění je od něj asi 12 km.

2.11 Roštění - Pacetluky - Prusinovice (4,6 km)
V Roštění není v podstatě kde zabloudit. Po vjezdu do dědiny pojedete dolů až na náves. Na návsi je obchod a křižovatka tvaru "Y". na ní se dejte doleva, je tam směrovka na Prusinovice a Bystřici (aspoň doufám :-) ). Na další křižovatce se dejte doprava (doleva byste přijeli na koupaliště) a vyjedete z dědiny. Zde se povrch cesty dosti zhorší a opět nastoupí kopce. Těch se už nezbavíte. V Pacetlukách se držte pořád "své" rozbité cesty, narazíte na větší křižovatku s trojúhelníkovým ostrůvkem, zde pojedete doprava. Po příjezdu do Prusinovic se na křižovatce dejte doleva (pravá vede do Holešova), na další křižovatce (pod kostelem a vedle hospody) zabočte doprava.

2.12 Prusinovice - Hlinsko pod Hostýnem (3,7 km)
Po výjezdu z Prusinovic vás čeká "skopec" a táhlá levá zatáčka. Naberte rychlost, pod kopcem čeká pěkná rovina a potom prudký krátký stoupák. Docela zabíračka.

2.13 Hlinsko pod Hostýnem - Bílavsko - Bystřice pod Hostýnem (5,4 km)
Hostýn se nám opět přiblížil.

V Hlinsku máte na výběr ze dvou možností pokračování. Na křižovatce se můžete dát vlevo na Bystřici a jet po relativně frekventované, široké a rychlé cestě (v některých úsecích můžete jet výrazně přes 40 a "důchodce" (viz slovník :-)) si přijde na své. Povrch je zde krásný hladký. Do Bílavska pojedete mírně z kopce, za Bílavskem sjedete sešup a na jeho konci je hned prudký protikopec. Pořádně se rozjeďte, jinak si máknete. No a za tímto kopečkem už čeká Bystřice. Zde se nechejte vést šipkami směr Hostýn. Docela velká část naší cesty Bystřicí je vedena po dlážděných cestách, takže máte na výběr:

a) nechat si vyklepat zadek :-)
b) jet po chodníku (což by se nemělo)
c) projít se

V Bystřici funguje jedna skvělá věcička, kterou uvítáte hlavně v létě. Já tomu říkám "cyklistická sprcha" a věnoval jsem jí dva obrázky:

Kousek od sprchy najdete pod stromy malou fontánku, kde si můžete spláchnout sůl z obličeje (pokud jste se pořádně neosprchovali :-)). Přes bystřické náměstí pokračujte nahoru k železničnímu přejezdu, za ním potom rovně kolem hřbitova.

2.13 Hlinsko - Chomýž - Brusné - Slavkov pod Hostýnem - Bystřice pod Hostýnem (7 km)
Pokud v Hlinsku na křižovatce nezahnete, ale budete pokračovat rovně přes přejezd, vyhnete se frekventované cestě do Bystřice a trochu si zajedete. Tuto cestu nemám moc projetou, takže se o ní nebudu moc rozepisovat. Určitě si na ní užijete kopce, hlavně v úseku mezi Brusným a Slavkovem.

2.14 Bystřice - Hostýn (4 km)
Gratuluji, jste v poslední fázi. Čeká vás výjezd na Hostýn. Asi 4km poctivého kopce. Tak hurá na něj. Prvních pár set metrů počítejte s chodci ve vozovce. Asi kilometr od hřbitova jsou totiž lázně a hosté si občas vyjdou na procházku. Tak opatrně. Od lázní dál už začíná ta pravá svěžest. Kopec sice není tak drsný jako Praděd, ale užijete si. Já ho vyjíždím na druhý pastorek s malým talířem (39/26). Pár zatáček se tu taky najde :-). Skoro celá cesta vede lesem. Přibližně 500 metrů od vrcholu se les náhle otevře a objeví se nádherný výhled do krajiny. Obrázky vám určitě řeknou víc.

Když dojedete na Hostýn, určitě vás upoutají schody a pohled na kostel

Kousek od kostela je rozhledna a větrná elektrárna. Od rozhledny je nádherný výhled do okolí. Opět pár foteček.

Kousek od kostela si můžete nabrat vodu na zpáteční cestu. Je dobrá.

Cesta zpět povede po stejné trase jako cesta "tam". Proto se o ní nebudu moc šířit. Pokud budete mít dobrý vítr, na úseku Hostýn - Roštění můžete dosáhnout docela kvalitní průměr.

Jenom pro zajímavost. Na hostýnsku straší. Dokud jsem to strašidlo neviděl na vlastní oči, nevěřil jsem. Ale potom jsem uviděl, vyfotil a uvěřil :-) Prý je to duch nešťastného cyklisty. Možná to je pravda, možná ne. Nechám na vás čtenářích.

3.Závěr.

Doufám, že se vám článek líbil a že vás inspiroval. Na závěr si neodpustím seznam věcí.

Foťák, po cestě se najde spousta míst na focení.
Nýtovač řetězu a záložní články.
Nářadí a záložní duši. Bez komentáře :-)
Přilbu: to taky nemusím komentovat, že ne…
Něco na jídlo, po cestě vyhládne a zásoba müsli tyčinek přijde vhod.
Opalovací krém: pokud pojedete v létě, tak si ho určitě přibalte, na rovinách kolem Tovačova i na Hostýně docela připaluje.
A pochopitelně, dobrou náladu.

Hodně štěstí na cestě a krásné zážitky přeje DoomHammer :-)

Datum: 29.03.2005   Autor: Bokůvka Martin   Kategorie: Trasy

Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem

zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze

Stáhněte si z Bajku
Bikeground
Pěkný motiv na plochu, černobíle ...