Bajk.cz
Na sněhu 02.12.2002, Staněk Lukáš, Rady a nápady

Dny se zkracují a noci prodlužují, neklamné to známky nastupující zimy. I v tomto období roku je však možné jezdit na kole. Pokud jste podlehli kouzlu zimního bikingu, možná vám přijde vhod pár tipů k přípravě kola na zimní radovánky.

Zimní biking má své těžko popsatelné kouzlo. Zasněžená příroda, stromy v lese jako z pohádky o Mrazíkovi, chladivý čistý vzduch v plících, pneumatiky valící se po ujeté zasněžené cestě...ano, již opět brzy to bude realita, do které se budeme moci vydat se svým kolem. Co však udělat proto, aby se tato krásná představa nezměnila v noční můru v podobě poruchy nebo dokonce nefunkčnosti biku? Jak se říká, štěstí přeje připraveným, proto je potřeba svůj stroj na zimní sněhové radovánky dobře přichystat.

Jak na to?
V přípravě na zimní radovánky platí v plné míře skutečnosti o očistě, posezónní údržbě rámu a komponentů uvedené v článku Až zima zaklepe na dveře. Dále uvedu pár zásad, které se vyplatí neopomenout při přípravě vašeho oře na zimní provoz.

Náboje, středové a hlavové složení - zde se vyplatí výměna mazacího tuku za tuk s nízkou provozní teplotou a s co nejmenším obsahem vody (nejlépe nulovým). Výměna maziva se vyplatí i v ořechu zadního náboje. Na tělo zapouzdřeného středu je dobré nanést slabou vrstvu mazacího tuku, předejdete tak jeho korozi. Promazat se vyplatí i závity misek středového složení a plošky čtyřhranu pro osazení klik. Pro hlavové složení platí to samé jako pro náboje. Jako ochrana spodního ložiska před nečistotami a vodou, je možno použít ustřižený kus staré duše.

Řazení - v případě řadících páček Rapidfire od Shimana není nutná nějaká mimořádná příprava, snad jen lehké promazání vnitřního mechanizmu olejem ve spreji pro snadný chod v nižších teplotách. V případě řazení otočnou rukojetí, opět platí promazání tukem jako u nábojů. Pro dobrou funkci řazení a snadný chod brzd je důležitý stav lanek a bovdenů. Opět je možné je promazat mazacím tukem.

Měniče převodů (přehazovačka, přesmykač) - dobře vyčistit a odmastit, prostříknout nemrznoucí kapalinou a olejem. Vodící kladky přehazovačky promazat tukem.

Řetěz - pro zimní provoz nejsou příliš vhodné oleje ve spreji, jejich životnost na sněhem obaleném řetězu není příliš dlouhá. Výborný je motorový olej (pro automobily), nebo speciální přípravky např. od firem Sonax, Finish Line, Pedro’s atd., případně speciální mazadla pro cyklokros (Valvoline). Olej by měl být co nejhustší, v teplotách pod nulou nehrozí nalepování nečistot na řetěz. Do podsedlové brašničky si ještě raději přibalte malou mazničku. Nezapomeňte také na častější kontrolu prodloužení řetězu, jeho opotřebení může být v zimě podstatně rychlejší.

Odpružené vidlice - nejméně vhodné pro zimní provoz jsou asi vidlice s elastomery, ty tuhnou již pod teplotou asi 10oC. Tyto vidlice se celkem vyplatí na zimní období vyměnit za pevnou. Pokud nemáte tuto možnost, alespoň elastomery ve vidlici důkladně namažte hustým mazacím tukem s co nejnižším obsahem vody. Možná je i výměna elastomerů za měkčí. Olejovým vidlicím by zimní provoz neměl příliš vadit, dobré je nezapomínat na pravidelné mazání těsnění vnitřních nohou vidlice.

Brzdy - v případě V brzd se vyplatí promazat čepy otáčení a použít brzdové špalíky dobře odvádějící vodu, té je z tajícího sněhu na bocích ráfku dost a výdrž špalíku se také asi zkrátí oproti letnímu provozu. Vyplatí se sledovat stav opotřebení brzdových ploch ráfků. V případě použití kotoučových brzd není potřeba dělat nějaké mimořádné zimní opatření.

Pedály- nášlapné pedály vyčistit a odmastit, pružinu prostříknout nemrznoucí kapalinou a namazat tukem, stejně tak i zarážky (kufry) na podrážce bot. Zde je vhodné i promazat závity šroubů držící zarážku, zamezíte tak jejich zareznutí, což oceníte při její výměně. Někdo na zimní provoz používá klasické pedály a k tomu starší kotníkové zimní boty. Výhody jsou nasnadě: nášlapné pedály se rády ucpávají sněhem, což v tomto případě nehrozí, dále většinou nejsou potřeba návleky na boty, nebo drahé zimní tretry.

Pneumatiky - pro zimní použití je vhodnější použít širší plášť s hrubším vzorkem, nahuštěný na nižší tlak. Protože i v zimě může přijít defekt, je potřeba se na něj dobře připravit: Pumpičku, kterou s sebou vozíte na biku, je dobré rozebrat a promazat, případné zbytky vody mohou způsobit její nefunkčnost v nejméně vhodnou chvíli. Místo lepení je lepší mít náhradní duši (nebo dvě), lepení záplaty při teplotě pod bodem mrazu asi nebude to pravé ořechové.

Sedlo - není od věci vyměnit na zimu sedlo za starší, pokud tuto možnost nemáte, alespoň pravidelně ošetřujte povrch sedla - postačí již zmíněná Indulona.

Boty - v zimě trpí nejenom kolo, ale i tretry. Kožený svršek nakonzervujte k tomu určenými impregnačními prostředky, postačí silikonový olej nebo krém.

Další tipy pro zimní jízdy:

Osvětlení - v zimním období přichází brzy tma, proto není od věci vybavit si svůj stroj nezbytným osvětlením. Při použití bateriových světel počítejte s jejich omezenou vydrží. Když plánujete delší vyjížďku, vybavte se náhradními bateriemi. Pokud stále osvětlení nemáte, není od věci nalepit si na rám reflexní nálepky, jejich účinnost se ještě zvýší umístěním na rotující části kola (pedály, ráfky).

Očista - po návratu z vyjížďky se vyplatí kolo opláchnout vodou - případná usazená sůl nestihne začít působit. Po omytí nezapomeňte na dobré osušení, druhý den by vás mohla zamrznutá zapomenutá voda nepříjemně překvapit.

Věřím, že uvedené tipy na přípravu kola na zimní provoz vám přijdou vhod. Nyní nezbývá než doufat v řádnou zimu s teplotami pod nulou, dostatečnou sněhovou nadílkou a velkým množstvím bez problémů najetých kilometrů.

Pokud máte svoje osvědčené tipy a zkušenosti ze zimního provozu bajku, napište je do diskuze pod článkem. Díky.


Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz