Bajk.cz
Celoodpružný cross Dudák - velký test, část I. 12.10.2002, Staněk Lukáš, Recenze a testy

Zlaté české ručičky - to bylo první, co mě napadlo, když jsem rozbalil zásilku s testovaným kolem, celoodpruženým crossem české „garážové“ firmy Dudák. Čistě svařenému rámu dominoval mohutný tlumič s přepákováním. Na testovací jízdu po cestách Vysočiny jsem vyjel již v typicky podzimním počasí...

Firma Dudák staví odpružené rámy na zakázku, od sjezdových disciplín (DH, DS) přes enduro až po kola pro XC, crossová i silniční. Dle předpokládaného způsobu využití a zdvihu použité vidlice se mění geometrie rámu a zdvih zadního kola (od 120mm po 200mm).

Rámy kol jsou ručně a velice čistě (zabrušované sváry) svařovány metodou TIG. Materiál použitý na stavbu rámu je slitina Al (ČSN 42 4441) na přední stavbu a Cr-Mo ocel na zadní stavbu. Tvar rámu do V poskytuje dost místa pro kolena. Zadní stavba je jednoduchá bez zprohýbání, použité brzdy ji při brždění mírně rozevírají. Zesílení rámu lze při blízkém ohledání najít u hlavové trubky zesílením rámových trubek. Torzo sedlové trubky je z obou stran zpevněno vzpěrami, které obcházejí mechanizmus přepákování. Tlumič je ukryt v rámu, díky tomu tady nezbylo místo pro umístění košíku na láhev. Používané tlumiče jsou výrobkem české firmy ČZ Březnice, která má dlouholeté zkušenosti s výrobou tlumičů pro motocykly. Původní tlumič se přizpůsobuje pro montáž do rámu, bez zásahů do jeho útrob. Otáčením pružiny tlumiče lze měnit její předpětí, útlum i komprese jsou nastaveny na předem stanovené hodnoty, bez možnosti vnější regulace. Celkem lze vybírat ze čtyř nastavení, podle předpokladu použití kola. Na rámech určených pro sjezd jsou použity tlumiče s nižším nastavením komprese kvůli lepší citlivosti na překážky, u crossových kol je nastavení hodnoty komprese větší pro snížení reakce na šlapání (pohupování).



Zadní stavbu s rámem spojuje mohutný čep otáčející se v kluzném uložení (u rámů určených pro drsnější používaní jsou použita jehlová ložiska). Systém přepákování je dle sdělení výrobce převzat z motokrosových systémů z důvodu zajištění progresivity pružení i tlumení. Na povrchovou úpravu rámu je použita prášková barva, která je sice těžší než běžné laky, ale podstatně odolnější proti poškození. Barvu už nepřekrývá bezbarvý lak a proto ani samolepky nejsou pod lakem.

Na zapůjčení kola do testu jsme se domluvili přímo s výrobcem a dodavatelem kol panem Dudákem. Kolo zapůjčené do testu bylo postaveno jako v crossové s osazením situovaným do nižší střední třídy. Tomu odpovídala i pořizovací cena a (bohužel) i konečná hmotnost.

Přední „odpružení“ zajišťovala vidlice RST určená pro 28´´ kola. Uvozovky u slova odpružení jsou z důvodu poměrně neuspokojivé funkce této vidlice. Pružení (cca 40mm) zajišťují elastomery, o tlumení se není možno bavit - vidlice kope. Regulace je možná změnou předpětí elastomerů - jakékoli otáčení regulačními kolečky však na funkci pružení nemá žádný vliv. Ale abych jen nekritizoval: Díky nízkému zdvihu vidlice při jízdě ze sedla nehoupe a pro jízdu na horších silnicích a polních cestách by mohla méně náročnému riderovi vyhovovat (ale ten by si asi nekoupil odpružený rám této kvality a ceny...). Odpružení zadního kola zajišťuje již zmiňovaný tlumič české firmy ČZ Březnice v úpravě se zvýšeným tlumením komprese. To spolu s přepákováním způsobuje minimální reakci odpružení na šlapání. Tlumič je opravdu mohutný a jeho životnosti (a funkce) není třeba se obávat, toto je bohužel vykoupeno jeho vyšší hmotností. Zdvih zadního kola je 120mm, což se na první pohled může zdát jako vysoká hodnota, ale při jízdě naprosto dostatečná a vyhovující.

Jako cross je kolo postaveno na kolech o velikosti 28´´. Ráfky Alexrims DH22 (36děr) se otáčí na nábojích Quando KT-Tech, obutí zajišťují výborné pláště Ritchey Speedmax cross šíře 35mm (to odpovídá šířce cca 1,4´´). Ty se velkou měrou podepisují na výborných jízdních vlastnostech kola. Další osazení je především v rukou taiwanských výrobců, takže jen stručný výčet - představec Sonne, řidítka Kalloy, krátké, dobře padnoucí rohy Author, sedlovka Promax a pohodlné sedlo nezjištěného původu. Kolo bylo osazeno klasickými Al pedály, ty však byly pro účel testu nahrazeny nášlapnými (Shimano M515). Zajímavé je umístění přesmykače, rám je uzpůsoben pro model na návarku - zde je použit model Shimano Sora (viz foto). Co je potřeba vyzdvihnout jsou brzdy, páčky Tektro 309A a čelisti Tektro typ SU10. Funkce brzd je v případě čistých brzdných ploch ráfků velice dobrá - nezadá si ani s XC kotoučovkami, pokud se však znečistí bahnem, účinnost rychle klesá. Z řady vybočují jen komplet řazení SRAM 5.0 - otočné rukojeti a přehazovačka. Kliky Suntour CR210 ( převodníky 28z., 38z., 48z) přes řetěz IG51 pohání 8 stupňovou kazetu Shimano HG50 (11z. - 30z.). Na dobrou funkci řazení a brzd měly příznivý vliv i použité bovdeny (Jagwire, Author).

Jako největší plus kola bych určitě zmínil rám a způsob jeho odpružení, dále pak možnost zakázkové stavby rámu, což umožňuje zvolit geometrii a zdvih podle předpokládaného způsobu použití kola. Na testovaném rámu pružení zadního kola fungovalo bezproblémově, dostatečná mohutnost přepákování a tlumiče jsou zárukou jejich dlouhé životnosti. Negativem rámu pak je vyšší hmotnost. Z osazení si pak největší uznání zasloužily kvalitní brzdy, přesné řazení a především pneumatiky Ritchey Speedmax cross.

K záporům bych určitě zařadil vidlici, o níž již byla řeč. Hlavní problém je však v tom, že na našem trhu nejsou běžně v nabídce vidlice přiměřené (tedy vyšší) kvality pro velikosti kol 28´´.

Pokračování příště...


Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz