Road tubeless, aneb na silnici bez duše
Již delší doby se objevují informace o silničních bezdušových pláštích a kolech. Kromě klasických galusek a plášťů se tak objevuje další zajímavá alternativa. Pojďme se blíže podívat na silniční UST systém, ze stránky teoretické i praktické. |
Proč vlastně chtít bezdušové pláště na silnici? Důvodů je hned několik. Jednak absence duše snižuje valivý odpor a při dlouhém prudkém sjezdu nehrozí exploze duše v důsledku přehřátí. Dále pak při malém defektu dojde jen k pozvolnému úniku vzduchu a při aplikaci tmelu defekt ani nezaznamenáte. Pokud už dojde ke katastrofálnímu průrazu s velkým rychlým únikem vzduchu, pak konstrukce patek udrží plášť na ráfku a umožní bezpečné zastavení. Při aplikaci tmelu typu Notubes pak nehrozí pomalé defekty. Další nespornou výhodou je možnost jít na nižší tlak a tím zvýšit pohodlí.
Dostupné komponenty
UST systém se skládá z kompatibilního ráfku a pláště. Samostatně dostupný ráfek je nyní pouze Notubes Alpha 340. U zapletených kol je situace podstatně veselejší. Fulcrum respektive Campagolo má u vyšších modelů zapletenců svůj two way fit, který umožňuje montáž jak pláště s duší tak UST pláště. American Classic vyrábí pro rok 2012 jeden model kol jako UST (při použití pásky). Mavic o UST oficiálně mlčí, ale kola se jako UST použít dají. Dále pak disponuje UST koly Shimano a Corima.
Relativně omezená je i dostupnost UST plášťů. Hutchinson vyrábí v UST verzi Fusion, Atom a Intensive. Bontrager pak má Bontrager R4 Road Tubeless, Maxxis své Padrone a Specialized S-WORKS Turbo Tubeless Tire.
Z praxe
Nechal jsem zaplést kola na nábojích American Classic, výplet 1.8mm vpředu radiálně 28 drátů a vzadu 32 dvakrát křížených drátů. Ráfky jsem zvolil Notubes Alpha 340 vylepené páskou Notubes a použil ventilky CaffeLatex. Pláště jsem volil snadno dostupné Hutchinson Fusion 3. Foukám na 100 a 110PSI (přední a zadní) a vážím 77kg.
Zde je tedy v bodech několik postřehů:
Tlak drží stejně jako s dušemi
Pohodlí narostlo, ale nečekejte zázraky. Rozdíl je znát hlavně na velmi hrubém až vydroleném asfalte. 10cm zdvihu plášť prostě nepřidá.
Pláště Fusion 3 velmi dobře drží v zatáčkách a to i na mokru.
Po 600km převážně mizerného asfaltu, štěrku, nějaké té polní cesty a singlu žádné řezance, průpichy a dokonce ještě drží gumové nálitky a středová linka na předním kole. Řekl bych, že střed je z opravdu dost tvrdé gumy (plášť má dvě směsi). Podle zkušeností ze zahraničních diskusních fór by mel zadní plášť zvládnout pres 4500km.
Valivý odpor – nezaznamenal jsem rozdíl mezi Fusion a ProRace 3 + duše Vittoria Ultralight. (Stejná kola, převody, kolo)
Uvažovat bych o přechodu na UST pouze pokud mám na to vhodná kola, určitě bych jen kvůli tomu kola neměnil; maximálně to při nákupu nových kol vzal v úvahu.
Plášť se lépe vyrovnává s nižším tlakem a pořád jede velmi dobře i na výrazně nižším tlaku než při použití duší.
Pro toho kdo chce nabušit pláště za každou cenu na maximum, co to jde tohle řešení není, protože se připraví o většinu výhod UST.
Váhově je UST o chlup horší než nejlehčí pláště + lehká duše, ale v podstatě se zanedbatelným rozdílem.
Je určitě vhodné použít tmel pro větší spolehlivost.
Proč nechtít UST na silnici?
Předně je problém s dostupností kol, plášťů a počáteční velkou investicí při přechodu na UST. Dále pak pro někoho může být obtížné vylepení pásky, pokud je vyžadována. Obava z nasazení a nafoukání pláště je naopak zcela lichá, protože při nízkém objemu se plášť natlakuje již po několik stlačeních velké dílenské pumy a ani není třeba vlhčit patky, zvláště plášť rovnat na střed ráfku nebo dokonce nasazovat nejdříve s duší a jiné podobné kejkle známé ze systému UST u MTB. Nevýhodou jistě bude řešení rozsáhlejšího defektu, pokud díru neutěsní tmel. Pak je třeba plášť podlepit a dojezdit ho s duší, jelikož vysoké tlaky na silnici neumožňují použití opravných knotů.
Pro koho to vlastně je?
Ano UST pláště nemají ani špičkovou váhu ani ultra nízký valivý odpor a navíc stojí téměř dvojnásobek co porovnatelné dušové. Za ty stovky kilometrů co jsem najezdil na UST na silnici a desítky tisíc na UST v terénu hodnotím kladně hlavně mnohem větší jistotu, že dojedu závod a nebudu muset řešit defekt. Na silničním UST oceňuji i příjemnou a jistou jízdu v zatáčkách srovnatelnou s plášti s mnohem měkčí směsí a tedy i podstatně nižší životností. Tedy pro koho jsou? Ideálně pro hobíka, který najezdí spousty kilometrů po horších cestách. Jezdí na kole třeba i do práce a nebo jezdí dlouhé vyjížďky daleko od domova a chce mít jistotu, že nebude řešit defekt. Pro závodníka, který na dlouhém maratonu nemá doprovodné vozidlo a defekt pro něj znamená prakticky konec nadějí na slušnější umístění.
Zajímavé odkazy
|
|
|
|
Aktuální recenze | |
Reelight SL100 Flash |
|
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
|
všechny recenze |
Stáhněte si z Bajku | |
BAZAR aktuálně | |
23.10.2024 - poptávka
|
22.10.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
|