Duratec Career C9

Asi před rokem mi kámoši říkali, at se zkusím projet na biku, i když věděli jak jsem proti. Byl jsem prostě jedním z mnoha, kteří nedali dopustit na pohodlnou jízdu na silnici, než se někde trmácet mezi kameny, po neupravených lesních cestách, nebo se jen tak prohánět volným terénem. A to ještě vyměnit silniční dvacítky za terénní dvoupalcové obutí. Jenomže osudu jsem se nevyhnul, a tak jsem se nechal přemluvit k absolvování docela náročného víkendu, kdy jsme jeli cross country, maraton a časovku na biku. V ten moment bylo rozhodnuto, netrvalo to dlouho a už jsem měl doma svého nového kamaráda, Duratec Career C9, kterého jsem se Vám rozhodl představit.

Rám
Tento model pochází z kolekce pro rok 2002. Rám je určený pro závody cross country tak i maratony. Pro stavbu rámu jsou použity odlehčené profilované trubky velkých průměrů, které poskytují možnost rychlé reakce a správné vedení kola. Vzpěry zadní vidlice jsou vytvarovány a zajišťují propružení zadní stavby. Rám má hlavovou trubku pro integrované hlavové složení. Dále je rám vybaven: dvěma páry vložek pro košík, vyměnitelným držákem přehazovačky, antichainsuckem, otvory pro uchycení kotoučové brzdy. Brzdová a řadící lanka jsou vedena po horní rámové trubce. Na zadní vzpěře jsou dvě opory pro vodítko hadičky kotoučové brzdy. Všechny sváry jsou na rámu dokonale zabroušené, což dodává rámu celistvý vzhled. A nakonec pár číselných údajů: průměr sedlovky 30,8 mm, průměr pro přesmykač 34,9 mm - horní tah, průměr hlavového složení 1-1/8", otvory pro uchycení kotoučové brzdy. Za povšimnutí stojí hmotnost rámu, která se pohybuje kolem 1500 g a to ve velikosti 23".


Celkovy pohled


Komponenty
S osazením kola jsem si nevěděl rady, nakonec jsem dal na rady kamarádů a bylo jasné, že na plné čáře dostane prostor Shimano. Použil jsem řadu Deore XT ( kliky, přesmykač, měnič) a Deore LX (řazení) 03. Ve sjezdech jsem se rozhodl důvěřovat kotoučovým brzdám Formula B4, nezklamaly, jen to trochu bolelo si na ně zvyknout. Vidlici jsem zvolil Marczochi Comp Eta 03 lock out. Vidlice se nemůže rovnat svým kolegyním od Rock Shocku co se týká váhy, ale funkčností s nimi jistě drží krok. Co bych ale vytknul jejím konstruktérům, je provedení zámku, jehož ovládání v technických úsecích se rovná sebevraždě. Velkým problémem pro mne byly kola, váhal jsem mezi tím, zda si nechat zaplést a nebo koupit již zapletená kola. Nakonec jsme zvolil druhou variantu a oblast zájmu padla na kola Vuelta XRP plus. Kola mě zaujala designem a cenou. Cena kompletu se pohybuje kolem čtyř tisíc korun. Cena je však podmíněna kvalitou, prvním nedostatkem je, že kola nejsou opatřena průmyslovými ložisky, což je dnes u většiny zapletených kol standart. Dále se mi zdá, že kola jsou "měkká", a po agresivnějším projetí zatáčky se dostaví pocit, jako by celé kolo rezonovalo.


Kotoucovky Formula B4


Rám jsem si nechal na přání opatřit antichainsuckem. Co to vlastně je? Jedná se o zařízení pilovitého tvaru se třemi zuby, která brání spadnutí řetězu např. v technických sjezdech apod. Umístěn je na zadní spodní trubce. Přichycen je zde dvěma imbusy s možností vlastního nastavení vzdálenosti mezi klikami a trubkou. Tento doplněk jsem velice ocenil a jsem s ním naprosto spokojen a mohu jen doporučit.


Jízda
Jak už jsem v úvodu poznamenal, velikost rámu je 23". To se odráží na velice rozdílném chováni biku při jízdě v členitém terénu a rovnějších úsecích. Kolo je dostatečně tuhé, a každé šlápnutí do pedálu je znát. Na rovinách si někdy připadám jako bych seděl na silničním kole. Všechno je v pohodě do té doby, dokud se neocitnu v terénu a nedej bože v technicky náročnějším úseku. Mohlo by se zdát, že čím je kolo delší, tak tím snáze by jsem měl sjezdy absolvovat vzhledem k poloze těžiště, to je pravda jen v přímých sjezdech a ne v tom případě, kdy je sjezd zpestřen nějakou ostrou změnou směru, nebo jak se dnes stává pravidlem, slalomem mezi stromy apod.


Zadni stavba a menice XT


Co se týká prudších výjezdů, jedině jízda v sedle. To bych označil asi za jedinou slabinu tak velkého rámu. Ve sjezdech kolo drží perfektně stopu, stejně tak i v zatáčkách se nemusíte bát to trošku položit, ale to bych spíše připsal na vrub tomu, jaké zvolíte obutí. Osobně používám pláště Michelin X-Comp, se kterými jsme velice spokojen, protože se hodí jak na sucho, tak i na mokru vás bezpečně dovezou kam budete chtít. Celkový dojem mi nedává jinou možnost než konstatovat, že se jedná o povedený stroj.


Závěrem
Na tomto kole jsem absolvoval několik tisíc km. Měl jsem možnost jej vyzkoušet na tratích cross country závodů i maratonů. Spíše bych jej zařadil mezi maratonská kola. Osobně nemám s bikem velké zkušenosti, ale pár věcí bych udělal jinak. Asi jako první bych vyměnil kola, a nechal si raději zaplést a potom bych se poohlédl po lepší vidlici, nejen že by to biku určitě slušelo, ale došlo by ke značné váhové úspoře (1,5 kg). Jenže to vše je otázka financí, ale když se tak na něj podíváte, nestojí to za to do něj investovat?


Související odkazy
Duratec Sendic F10 - představení
SPORT life 2003 - FOTOGALERIE - 1.díl