Bajk.cz
Road tubeless, aneb na silnici bez duše 20.01.2012, Vitvar Tomáš - šéfredaktor, Recenze a testy

Již delší doby se objevují informace o silničních bezdušových pláštích a kolech. Kromě klasických galusek a plášťů se tak objevuje další zajímavá alternativa. Pojďme se blíže podívat na silniční UST systém, ze stránky teoretické i praktické.

Proč vlastně chtít bezdušové pláště na silnici? Důvodů je hned několik. Jednak absence duše snižuje valivý odpor a při dlouhém prudkém sjezdu nehrozí exploze duše v důsledku přehřátí. Dále pak při malém defektu dojde jen k pozvolnému úniku vzduchu a při aplikaci tmelu defekt ani nezaznamenáte. Pokud už dojde ke katastrofálnímu průrazu s velkým rychlým únikem vzduchu, pak konstrukce patek udrží plášť na ráfku a umožní bezpečné zastavení. Při aplikaci tmelu typu Notubes pak nehrozí pomalé defekty. Další nespornou výhodou je možnost jít na nižší tlak a tím zvýšit pohodlí.


Dostupné komponenty
UST systém se skládá z kompatibilního ráfku a pláště. Samostatně dostupný ráfek je nyní pouze Notubes Alpha 340. U zapletených kol je situace podstatně veselejší. Fulcrum respektive Campagolo má u vyšších modelů zapletenců svůj two way fit, který umožňuje montáž jak pláště s duší tak UST pláště. American Classic vyrábí pro rok 2012 jeden model kol jako UST (při použití pásky). Mavic o UST oficiálně mlčí, ale kola se jako UST použít dají. Dále pak disponuje UST koly Shimano a Corima.



Relativně omezená je i dostupnost UST plášťů. Hutchinson vyrábí v UST verzi Fusion, Atom a Intensive. Bontrager pak má Bontrager R4 Road Tubeless, Maxxis své Padrone a Specialized S-WORKS Turbo Tubeless Tire.




Z praxe
Nechal jsem zaplést kola na nábojích American Classic, výplet 1.8mm vpředu radiálně 28 drátů a vzadu 32 dvakrát křížených drátů. Ráfky jsem zvolil Notubes Alpha 340 vylepené páskou Notubes a použil ventilky CaffeLatex. Pláště jsem volil snadno dostupné Hutchinson Fusion 3. Foukám na 100 a 110PSI (přední a zadní) a vážím 77kg.




Zde je tedy v bodech několik postřehů:
  • Tlak drží stejně jako s dušemi
  • Pohodlí narostlo, ale nečekejte zázraky. Rozdíl je znát hlavně na velmi hrubém až vydroleném asfalte. 10cm zdvihu plášť prostě nepřidá.
  • Pláště Fusion 3 velmi dobře drží v zatáčkách a to i na mokru.
  • Po 600km převážně mizerného asfaltu, štěrku, nějaké té polní cesty a singlu žádné řezance, průpichy a dokonce ještě drží gumové nálitky a středová linka na předním kole. Řekl bych, že střed je z opravdu dost tvrdé gumy (plášť má dvě směsi). Podle zkušeností ze zahraničních diskusních fór by mel zadní plášť zvládnout pres 4500km.
  • Valivý odpor – nezaznamenal jsem rozdíl mezi Fusion a ProRace 3 + duše Vittoria Ultralight. (Stejná kola, převody, kolo)
  • Uvažovat bych o přechodu na UST pouze pokud mám na to vhodná kola, určitě bych jen kvůli tomu kola neměnil; maximálně to při nákupu nových kol vzal v úvahu.
  • Plášť se lépe vyrovnává s nižším tlakem a pořád jede velmi dobře i na výrazně nižším tlaku než při použití duší.
  • Pro toho kdo chce nabušit pláště za každou cenu na maximum, co to jde tohle řešení není, protože se připraví o většinu výhod UST.
  • Váhově je UST o chlup horší než nejlehčí pláště + lehká duše, ale v podstatě se zanedbatelným rozdílem.
  • Je určitě vhodné použít tmel pro větší spolehlivost.


  • Proč nechtít UST na silnici?
    Předně je problém s dostupností kol, plášťů a počáteční velkou investicí při přechodu na UST. Dále pak pro někoho může být obtížné vylepení pásky, pokud je vyžadována. Obava z nasazení a nafoukání pláště je naopak zcela lichá, protože při nízkém objemu se plášť natlakuje již po několik stlačeních velké dílenské pumy a ani není třeba vlhčit patky, zvláště plášť rovnat na střed ráfku nebo dokonce nasazovat nejdříve s duší a jiné podobné kejkle známé ze systému UST u MTB. Nevýhodou jistě bude řešení rozsáhlejšího defektu, pokud díru neutěsní tmel. Pak je třeba plášť podlepit a dojezdit ho s duší, jelikož vysoké tlaky na silnici neumožňují použití opravných knotů.



    Pro koho to vlastně je?
    Ano UST pláště nemají ani špičkovou váhu ani ultra nízký valivý odpor a navíc stojí téměř dvojnásobek co porovnatelné dušové. Za ty stovky kilometrů co jsem najezdil na UST na silnici a desítky tisíc na UST v terénu hodnotím kladně hlavně mnohem větší jistotu, že dojedu závod a nebudu muset řešit defekt. Na silničním UST oceňuji i příjemnou a jistou jízdu v zatáčkách srovnatelnou s plášti s mnohem měkčí směsí a tedy i podstatně nižší životností. Tedy pro koho jsou? Ideálně pro hobíka, který najezdí spousty kilometrů po horších cestách. Jezdí na kole třeba i do práce a nebo jezdí dlouhé vyjížďky daleko od domova a chce mít jistotu, že nebude řešit defekt. Pro závodníka, který na dlouhém maratonu nemá doprovodné vozidlo a defekt pro něj znamená prakticky konec nadějí na slušnější umístění.

    Zajímavé odkazy

    Zajímavý blog o bezduších na silnici
    Poměrně rozsáhlá debata o silničních bezdušových pláštích
    UST pláště a dušové ráfky



    Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz