Bajk.cz
GT Avalanche 0.0 tak trochu jinak 04.07.2003, Dědák Pavel, Recenze a testy

Snad v každém bajkovém deníku se můžete dopátrat nějakého testu sériového kola. Mnoho z nás ovšem dává přednost postavit si bajk vlastní, na sériovém rámu; se sice sériovými komponenty, ale s možností vlastního výběru. Výsledný bajk je pak často zajímavý a originálním odrazem individuality majitele.

Pokud Vás tedy zajímá, jak jsem se k rámu GT Avalanche 0.0, modelový rok 2003 postavil já, pokračujte ve čtení.
Nejdříve Vás seznámím s teorií a posléze s praxí.

Trocha teorie od dovozce
GT vyrábí rámy již více než 20 let. Během tohoto dlouholetého vývoje bylo postaveno množství vynikajících rámů, které jsou prověřovány závodními tratěmi po celém světě.
V praxi se sází na tři hlavní designové odlišnosti. Postřehy redaktora - rám a jeho design
Trocha teorie od skladatele a základní míry rámu
Tento rám jsem si koupil přes internetový bazar a další kroky se postupně odvíjely od konstrukce rámu a jeho rozměrů.
Protože rám je upraven pro středové složení 73/115 (rozměr pro kliky Point Chain Power 2002) a den před závody, ve chvíli skládání, nebyla šířka 73 k dispozici, použili jsme šířku 68 a 5 mm vypodložili vhodnou podložkou.
Do rámu patří sedlovka 27,2 mm a přesmykač 31,8 mm. Hlavová trubka je přizpůsobena pro standardních 1 1/8".
Velikost L odpovídá (téměř přesně) 20".

Testovaná sestava:

Rám GT Avalanche 0.0 2003


Vidlice Marzocchi MXC 2002 AIR 100mm
Hlavové složení Cane Creek C2
Řídítka Point - rovné 710mm
Představec Koski


Brzdové páky Avid 1.0L
Brzdy Avid CPS / Avid CPS
Náboje Coda 901 Disc
Ráfky Obiko Asymetric disk


Kliky Point Chain Power
Kazeta Sram 5.0
Řetěz Sram PC 48
Řazení Sram 5.0


Přehazovačka Sram 5.0
Přesmykač Shimano Deore LX
Pedály Ritchey WCS Ti
Sedlovka Ritchey 400
Sedlo Selle Italia SLR Ti
Pláště IRC Mythos XC / Michelin Wildgripper Country


Hmotnost 11 kg



TEST
Nyní se tedy dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, co Vás asi bude zajímat. Jaký teda tento bajk a potažmo rám je?

Rám jsem tedy osadil a hned druhý den vyrazil se podívat na maratón do Jedovnice. Naštěstí jsem závod nejel. Po několika málo metrech (pozdě večer na to již nebyl čas) jsem zjistil svůj omyl při stavbě. Tento rám je svou horní rámovou trubkou o délce 573.15 mm na mě docela hodně dlouhý, ale svými 20" se s 400 mm sedlovkou řadí k menším. (samozřejmě, sedlovka je vytažena na své maximum). - toto se mi vymstilo ten den 2x. Poprvé jsem letěl přes řídítka ihned u auta po testu přední brzdy a podruhé jsem letěl přes řídítka po otočení se za bajkerkou opravující defekt zadního kola (rovná cesta je nejzrádnější).


Náprava tohoto stavu byla učiněna téměř ihned. Vlaštovky Scott o šířce 680 mm jsem nahradil rovnými Pointy o šířce 710 mm (šířka řídítek je velmi subjektivní a každý má to "své" optimum - já raděj "letadlo") a představec Ritchey (110 mm / -5°) jsem nahradil představcem Koski (80 mm / - 10° - opět koupen přes inzerát).

Tato náprava se projevila ihned. Bajk se stal skvěle ovladatelným a příjemně hravým. Rám kola poskytuje vysoký komfort a velmi účinně pohlcuje jemné vibrace - domnívám se, že za tímto stojí Triple Triangle. (Pláště byly nafoukány na 55 psi z 60ti možných)
Torzní tuhost je na velké úrovni a i když nepatří k úplné špičce, je dostatečná i pro XC závod v hobby kategorii.
Jediné, co na takto postaveném kole působí jako mínus, je pracující zadní brzda. Během rychlého a dramatického brždění dochází totiž k vymazání schopnosti systému Triple Triangle a bajk tvrdne doslova pod rukama - zde se projevil malý nedostatek zadní stavby a patky Dropout - domnívám se, že za předpokladu, kdy by zesílili tuto patku a celou zadní stavbu, byla by převážná část komfortu obětována pro několik sekund, ve kterých by Vám pomohl pouze full.

Na takto osazeném bajku jsem absolvoval maratón Kelly´s Rampušák 2003. Velká část tohoto maratónu vedla po kamenitých a šotolinových cestách. Zde se také projevily klady snad nejvíce z celé doby testování. Díky přepálenému tartu a pravděpodobně nedostatečnému občerstvování se, jsem měl křeče žaludku, díky přefoukané vidlici jsem nemohl pořádně brzdit a ani držet řídítka a těsně před cílem se mi začaly ozývat křeče do stehen, ale zadní sedací partie těla byla v neustálém pohodlí. Toto byla jednoznačná odpověď rámu na otázku: "vyměnit nebo ponechat a jezdit dál".

Verdikt:
Tento rám je téměř ideální pro maratón a mohu jej doporučit všem, kteří hodlají investovat do nového kola a nemají peníze nebo nechtějí full. Já jsem s ním po téměř všech stránkách spokojen.

Závěrečné získané body: 9/10

A nakonec malá fotogalerie kola:
GT Avalanche 0.0

Verze č. 1 ...

... a verze č. 2

Systém tří trojúhleníků podruhé

Úchyt kotoučové brzdy

Úchyt kotoučové brzdy

Přední část kola



Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz