Bajk.cz
GT Zaskar Expert 26.05.2003, Vitvar Tomáš - šéfredaktor, Recenze a testy

Po delší době nám do redakce opět přišlo kolo k otestování a světe div se je to opět GT, konkrétně model Zaskar Expert.

Jedná se o kousek ze závodní série (pro XC) Zaskar, lišící se od ostatních hlavně trochu delší geometrii a větším důrazem na hmotnost - čímž nechci říkat ze je tohle kolo těžké. To opravdu ne, na váze se zastaví ručička na 11,6 kg při velikosti 18“.

Na první pohled kolo opravdu vypadá velmi nenápadně – hrubě leštěný rám, černé komponenty a zbytek ve stejném stylu. To vše je ovšem daní za to, že se bude líbit i za pár let, kdy různé módní výstřelky budou působit mírně řečeno divně. Co na kole ale opravdu zaujme, sice až na druhy pohled ale o to víc, je perfektní zpracování detailů - kvalitně provedené svarové housenky, velmi pěkně frézovaní zadních patek a hlavové trubky, kevlarové bowdeny Jagwire a další detaily, které sice nejsou až tak nápadné, zato zpříjemňují jízdu, nebo alespoň působí profesionálním dojmem. Pokud pak kolo zkoumáte dál, naleznete dnes už kultovní komponenty zn. Syncros, duté kliky Deore LX a klasiky do opravdového terénu Tioga Faktory XC, představec Ritchey PRO aj.

Když jsem tohle kolo poprvé dostal do ruky, byl to tak trochu zvláštní pocit a dost mě zaujalo několik věcí, kterými se budu zvlášť zabývat – mírná jankovitost (živost) kola, pohodlí a mix komponentů. Takže nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše:

Jízdní vlastnosti:
Hned po nasednuti mě trochu překvapila živost skoro až jankovitost kola, které sice určené pro XC, je trochu neklidné a někomu, kdo je zvykly na delší geometrii kola může dělat trosku problémy. To co ale někdy vadí není v občas na škodu. Na bikrosce nebo v pomalých pasážích (asi do 35km/h) vašeho oblíbeného singletracku budete určitě nadšeni stejně jako já. Není problém si hrát ve vzduchu s celým kolem, přejíždět terénní nerovnosti po zadním nebo hravě kličkovat mezi kameny. Naopak dost překvapí schopnosti při zdolávání prudkých kopců (nahoru), což diky klasickým drapákům Tioga XC jde opravdu snadno, kolo se nezvedá na přední a nechá se přesvědčit i v techničtějších pasážích. Samozřejmě nejen terén a lesní cesty jsou tím co budete často zdolávat, ale nevyhnete se asi ani silnicím, kde sice není Zaskar úplně ve svém živlu, ale překvapí svižnou jízdou a odpovídající akcelerací. Je ovšem třeba si uvědomit, že větší část těchto vlastností způsobují pláště. Tioga Faktory XC jsou zkrátka klasické drapáky, které výborně drží v blátě a měkčím terénu, ale na suchu a asfalte působí jízda trochu nejistě a akcelerace je taková vlažná. Jediné k čemu jsem mel opravdu větší výhrady jsou brzdy – jedním slovem nebrzdi. Je mi jasné, že cely problém způsobují špalky Shimano, takže náprava nebude nijak složitá ani nákladná.

Něco o geometrii:
Já známý skeptik ke všem novinkám jsem si už po pár kilometrech musel přiznat, že zadní stavba charakteristická právě pro GT (Triple Triangle ) má skutečně něco do sebe. Když si to totiž hasíte 35km/h po kamenité cestě, je opravdu znát, že ty menši nerovnosti se do sedla nepřenášejí přímo. Full to ale samozřejmě není, a tak ty větší nerovnosti přeci jen ozkouší odolnost vašeho pozadí. Dále mě zajímalo jestli bude opravdu tak nepříjemný strmější uhel hlavové trubky tolik charakteristický pro kola GT. Popravdě řečeno je i není, způsobuje sice z největší míry ony popisované vlastnosti, ale řekl bych, že to chce zkrátka jen trochu zvyku a zručnosti a není žádný problém.

Pár fotek z testu kola:
Celé kolo
Pohled na celé kolo...
Pohled zepredu
... pohled na kolo zepredu ...
Pohladu odzadu
... pohled na kolo odzadu ...
Přední kolo
... pohled na přední kolo ...
Zadní kolo
... pohled na zadní kolo: Syncros, Tioga, LX ...
Přední náboj
... přední náboj LX ...
Zadní patka s úchytem na kotouč
... zadní patka s úcyhtem na kotouč ...
Přehazovačka LX
... LX přehazovačka a kazeta ...
Pedál Ritchey V3
... skvělé pedály Ritchey V3 ...
Představec
... představec Ritchey PRO ...
Sedlo
... sedlo SDG Satellite ...
Střed a kliky
... střed a kliky LX ...
Véčka Deore a pláště Tioga XC
... véčka Deora a pláště Tioga XC ...
Tabulka nastavení vidlice... tabulka nastavení vidlice ...
Označení materiálu rámu
... samolepka označující materiál rámu ...
gt_zavodnisamolepka_m.jpg
... samolepka označující příslušnost rámu k závodní sérii...
Rychloupínák sedla s logem výrobce
... rychloupínák sedla s logem výrobce ...
Zakončení horní rámové trubky
... a zakončení horní rámové trubky.

Komponentový mix:
V popisu si můžete všimnout, že kolo není postavené na jediné řade, ale je to vcelku rozumná kombinace komponentů a jak jsem již psal tak asi jedinou vítku bych měl k brzdám a po zkušenostech na jiném kole i k přesmykači Deore, který sice řadí stejně jako třeba LX, ale s životnosti to není slavné, protože uchyceni vodítka je takové pofidérní. Přehazovačka si dobře rozumí s pastorky SRAM (11/34) a přesmykač Deore zase s dutými klikami na duté octalinkové ose.Řazeni obstarávají páčky Deore a lanka vedoucí kevlarovými bowdeny Jagwire přispívají k přesnému a rychlému řazeni. Velkou pochvalu si určitě zaslouží pedály Ritchey V3, které jsou kopií systému na pedálech Shimano PD-M959, takže funguji skvěle i když mate tretru úplně zalepenou blátem a místo pedálu hroudu bahna.

Trocha údajů: Rám: GT Race Edition Kinesis
Barva: billet
Velikosti: S, M, L, XL
Hmotnost: 11,3 kg (my jsme navážili 11,6)
Vidlice: Rock Shock Duke C – pružiny/vzduch/olej - regulace tvrdosti pomoci Air Assist (tlaku vzduchu)
Hlavové složení: Ritchey Comp
Kliky: Shimano LX
Přehazovačka / přesmykač: Shimano LX/Deore
Řazení: Shimano Deore
Ráfky: Syncros Lil Snapper
Plášte: Tioga Faktory XC, kevlar, 26x1.9 (na testovaném kole byly 26x1.8)
Přední / zadní náboj: Shimano LX
Brzdy/brzdové packy: Deore/Deore
Řidítka: Syncros 6061
Představec: Ritchey Pro
Sedlovka: SL Alloy Micro adjust


Verdikt:
To co si za své peníze koupíte bude opravdu spolehlivé a chytře poskládané kolo na dobrém rámu s kvalitní vidlicí. Podrží Vás v nepříjemných situací a po menších úpravách dostanete solidní závodní kousek na XC či maratóny. Kratší geometrie a živost kola určitě není na překážku. Po pár kilometrech zjistíte, že není vůbec špatná, jelikož neubírá nic z výkonnosti ani stoupavosti, zato na bikrosce nebo při manévrování při nižší rychlosti ji určitě oceníte. Když totiž budete kamarádům předvádět ty samé kousky co jezdci na BMX kolech určitě sklidíte nejen jejich obdiv. Možná trochu zamrzí nepříliš účinné brzdy, ale náprava je snadná a levná, a tak se nemůžu ubránit dojmu, že kolo skládal někdo kdo opravdu jezdí v terénu pro někoho, kdo se nebojí technických sjezdů, užívá si rozbité cestičky ve svahu a proplétá se mezi stromy nahoru a dolů. Zkrátka je to kolo do terénu, kolo na kterém se dá v terénu opravdu jezdit a vychutnávat si ho.


Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz