| SRAM - exklusivní produkty pro nové milénium - představení | 11.03.2002, Mrskoč Cyril, Recenze a testy |
Tento, více designérsky povedený a propracovaný, než revoluční produkt, ocení zejména uživatelé trekkingových kol. Jedná se podle slov SRAM o jakýsi "integrovaný kontrolní systém". Složitý název v sobě však zkrývá nám dobře známé klasické komponenty, tvořící jeden kompaktní celek. Standardně obsahuje Smartbar sloupek, představec, řidítka, brzdy, řazení a do představce fikaně vsazený tachometr. Je možné jej rozšířit o dva světlomety a zpětná zrcátka. Základní struktura Smartbaru je kompozitová, a tím se zvyšuje kontrola vybrací při jízdě a zachovává se nízká hmotnost celého systému. Mnoho uživatelů jistě ocení variabilitu nastavení polohy představce a řidítek, kterou umožňují dva jednoduše nastavitelné kloubní spoje v představci. Nevíme, jaký tlak na řidítka pak "kloubový" představec snese, ale přecijenom, produkt je určen spíše pro klidnější jízdu a ne pro downhill nebo crosscountry.
Stalo se vám někdy, že jste prostě ten kopec vzdali? Zkrátka už jste nemohli dál? Tak s tím je konec. Stačí si pořídit SPARC a je to. Když to dál už šlapat nepůjde, jednoduše ho zapnete. O čem že to tady píšeme? No přeci o náhradním integrovaném elektrickém pohonu vašeho kola. SPARC zahrnuje box se zdrojem (baterií), do zadní náby zabudovanou pohonou jednotku a řídící plus kontrolní jednotku, umístěnou na řidítkách. SPARC je pětirychlostní, je řízen počítačovým čipem, který mimo jiné ovládá i tzv. "TwinDrive" systém, úsporně využívající současně elektrického pohonu i šlapání. V módu SPEED dokáže jet SPARC sám o sobě až 24km/h, v módu ECON pak 18km/h. Problém je však ve výdrži baterie. V rychlejším módu (SPEED) vydrží 15km, v pomalejším už slušných 30km při průměrné rychlosti 16km/h. Tak co, přestavíte své kolo na motokolo? Proč to nezkusit, SPARC podle svého výrobce pasuje na většinu rámů.
Ve společnosti SRAM si jednoho dne zkrátka řekli, že pohyb ruky při používání klasických brzdových pák prostě nění přirozený. Proč to tedy trochu neupravit? A tak vytvořili Two-Axis. Jedná se o změnu jednak tvaru brzdové páky a jednak pohybu páky při jejím stisku. Klasické páky se pohybují při stisku kolmo k řidítkům, kdežto Two-Axis to berou obloukem - přesněji řečeno patentovaným "ErgoLogic" pohybem, který umožňuje přirozený pohyb ruky. Jak moc se tato novinka uchytí mezi cyklisty a do jaké míry jsou její výhody revoluční, to ukáže čas.
Poslední produktovou novinkou od SRAMu je jejich "brzdový systém pro nové milénium" i-Brake, jak jej nazval jeho výrobce. Pracuje podobně jako mechanická kotoučová brzda, avšak je dodáván bez brzdových pák a lanek. K i-Brake se dá totiž použít většina vyráběných brzdových pák, což jej činí velice dostupným pro mnoho cyklistů. Brzdnými vlastnostmi je i-Brake něco mezi klasickou a kotoučovou brzdou. Zároveň je velice modulární a dá se bez problémů namontovat na přední i zadní nábu, a to nejen od SRAMu. Uvidíme, jakou cenu za ni zaplatíme.