Dlouhodobý test Superior XP 940 limited Edition

První setkání s tímto modelem proběhlo na výstavě Sport Life v Brně. Musím říct, že stejně jako mnohé další pozorovatele mě oslovil za velmi slušné osazení zajímavou cenou.

Když pak přišla nabídka od teamu Kolo pro život sedlat tento bajk v letošní sezoně neváhal jsem. Byl jsem docela zvědavý na jeho jízdní vlastnosti, a to hlavně díky účasti karbonové zadní stavby.

Důkladná prohlídka...

Konečně nadešel den D a kusy z krabice, která chrání kolo při dopravě, poletují vzduchem. Velkou změnou a příjemným překvapením je vidlice. Původní Manitou Axel comp nahradil Scareb s Lock-out. S tím trochu narostla cena, ale pokud porovnáme parametry obou dítek od Manitou, je to ku prospěchu jízdních vlastností a pohodlí. Vše ostatní zůstalo při starém. Tělo kola tvoří rám z materiálu U6 super light s karbonovou zadní stavbou (ten sedlají i jezdci teamu spořitelny). Řazení a brzdění obstarávají nové duálové páčky řady LX. Totožné řady je i přesmykač. O stupeň navrch mají kliky a přehazovačka. Naopak ráfkové brzdy jdou o dva níže, tedy Deore. Pedály jsou osvědčené 505 téže značky. Jediným vetřelcem je devítistupňová kazeta Sram 7.0.



Stejně jako mnozí jiní i Superior si "vyrábí" komponenty. Takže není náhodou, že sedlovka, představec a řidítka nesou jeho jméno. Sedlo Fizik Nisene, stejně jako neoprénová ochrana rámu proti otlučení od řetězu, dodává svým dobře zvoleným barevným provedením celkový, podle mě decentní a vyvážený design, který zaujme, ale zároveň nikoho neurazí.



Vyvrcholením jsou výplety Mavic Crossland Noir/Black CL obuté do plášťů Hutchinson Cameleon 26x1,95. Jejich obrovskou předností je jejich variabilita. Je jen na vás, zda ponecháte původní klasický systém s duší, nebo skočíte do bezdušového. Dalším skvělým plusem jsou náboje. Po odstranění plastové krytky na jejich těle můžete zcela bez problému nasadit kotouč (určeno pro systém Center Lock, pro klasiku je nutná redukce) a upgrade je na světě. Tím odpadají problémy s koupí nových nábojů a drátů, potažmo celých výpletů při přechodu na kotouče. Toliko o výzbroji biku a hurá na první test.

První dojmy...

Zima konečně ustoupila a jaro vystrkuje růžky. Protože teplé sluneční paprsky působí na cyklisty jako vůně medu na medvědy, jsou cesty plné jednostopých nadšenců. Málokoho odradí i velmi často podmáčený povrch na lesních a polních úsecích, což k tomuto období patří. Alespoň kolo projde opravdovým křestem.

Po prvním usednutí je zřejmé, že půjde o stroj se závodními ambicemi. Po několikaletém sedlání značky Author je to opravdu velká změna. Geometrii můžete posoudit na obrázku níže. Výsledkem je strmější posed, lepší chování v omezeném prostoru, a naopak trochu horší jízda na dlouhých úsecích. Pokud jste klasický švihař, nevěste hlavu. Patřím také mezi ně a není nic jednoduššího, než vyměnit představec za delší, trochu si pohrát se sedlem a případně zvážit jiný druh obutí.



Velikost (") A (°) B (°) C (mm) D (mm) E (mm) F (mm) G (mm) H (mm) BB (mm) HS (mm) SP (mm)
17 71 73 430 570 100 1045 425 32 BC 1,37"x24TPI / 68 IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 31,6
18 71 73 454 590 105 1065 425 32 BC 1,37"x24TPI / 68 IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 31,6
19 71 73 483 600 115 1075 425 32 BC 1,37"x24TPI / 68 IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 31,6
20 71 73 504 610 125 1086 425 32 BC 1,37"x24TPI / 68 IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 31,6


V terénu se kolo chová sebejistě, a jen se potvrdilo mé tvrzení o geometrii. Kličkování mezi překážkami, prudké změny směru, tak to je jeho parketa. Stejně tak mě překvapily strmé výjezdy, kde seděl jak přibitý, a to i pokud jsem se odlepil ze sedla a šel do stoje. Neustále jsem očekával, u předního kola, nějaké to odlepení se od země, ale nedočkal jsem se. Přispívá tomu všemu určitě i obutí, které je do tohoto počasí jako dělané. Chování se nezměnilo ani po výměně plášťů. Nový top model od Rubeny označen jako "Charybdis", naopak pár bodíků ještě přidal.

Další novinkou pro mne bylo dualové řazení. Je potřeba si na to trochu zvykat, ale ač jsem se tohoto systému trochu obával, funguje dobře a po třetí čtvrté vyjížďce už děláte vše zcela automaticky. Co mě osobně ale trápí, je dlouhý tah při řazení přesmykače směrem nahoru, tedy na větší převodník. Páčka jde směrem dolů, a pokud máte kratší prsty stejně jako já, není to úplně ideální. Co se týče brzdění, opět nenastal tolik avízovaný problém s integrovanými páčkami. Je pravdou, že páčka působí trochu měkce s vůlí, ale po chvíli už opět bez problému řadíte, či brzdíte. Brzdná síla je celkem slušná a vyhovující. Pokud jste ale zvyklí na kouzlo hydrauliky, není co řešit. Hurá do obchodu a odlesk stříbrného kotouče může zdobit vašeho miláčka. Vše lze dohodnout i přímo u prodejce za vynikajících podmínek.



Přečetl jsem mraky článků o karbonu. Ale pořád jsem byl trochu skeptický v použití toho materiálu u hardtailů v zadní stavbě rámu. Hned první jízda mě však přesvědčila o opaku. 940 jsem opravdu nešetřil a bral jsem to přes kořeny, díry i kameny. I při zamčené vidlici byl rozdíl opravdu znatelný. Jízda je o moc příjemnější a pohodlnější. Pokud i to by vám nestačilo, je už jen jediné řešení, a to v podobě celoodpružence.

Vidlice je starý známý Scareb. Je velmi citlivá s dobrou a rychlou reakcí na podměty z terénu. Do kopce, pokud jedete v sedle, se jen mírně pohupuje. Pokud jste jezdci se závodními ambicemi a máte rádi rychlou sportovní jízdu, je účast lockoutu nezbytností a po kolečku umístěném na pravé noze velmi často šáhnete. Tvrdost ještě můžete doladit dofouknutím na požadovaný tlak anebo případnou výměnou pružiny. Nechybí ani regulace odskoku.



Shrnutí...

Jak jsem už zmínil, jde o kolo, kterému není nic cizí a terén plný nástrah je jeho domov. Na dlouhých táhlých úsecích trochu ztrácí, ale uvidíme jak se bude po výše popsaných úpravách chovat. Určitě ho lze použít jak pro XC tak maratony. První dojmy jsou tedy hodně pozitivní, ale uvidíme dále. Takže už teď se můžete těšit na další články, kde se podíváme i na jednotlivé komponenty, jejich spolehlivost a životnost. Můžu vám slíbit, že tohoto krásného oře v barvách KPŽ nebudu určitě šetřit a nenechám na něm nit suchou.

Plusy:
+ chování v členitém terénu
+ účast karbonové zadní stavby
+ vidlice Scareb
+ možnost osazení na kotoučové brzdy bez nutnosti výměny nábojů
Mínusy:
- sedlo je pohodlné, ale příliš měkké
- slabší brzdná účinnost
- dlouhý tah páčky řazení na přesmyku


OSAZENÍ:
VELIKOST 17,18,19,20
RÁM U6 super light + carbon
PŘEDNÍ VIDLICE MANITOU Scareb s lock-out 80mm
PŘEVODNÍK SHIMANO XT FC760E422X
ŘAZENÍ SHIMANO NEW LX KSTM580RA/KSTM580LB
PŘEDNÍ MĚNIČ SHIMANO LX KFDM570DL6
ZADNÍ MĚNIČ SHIMANO XT KRDM760SGS
PŘEVODNÍKY SHIMANO XT KRDM760SGS
VÍCEKOLEČKO SRAM 7,0 /9sp-11-32
VÝPLETY MAVIC CROSSLAND NOIR / BLACK CL
BRZDY SHIMANO DEORRE 2005
PNEU RUBENA CHARYBDIS 26*2,0
PEDÁLY APDM505L (OEM)
ŘÍDÍTKA MTB-AL-170BT-BLACK 560mm logo superior
PŘEDSTAVEC AS-008 W LOGO superior
SEDLOVKA SP,SP342 D31.4/L350 SS.A.BK logo superior
SEDLO FIZIK NISENE
MADLA NON SLIP




Související články a zajímavé odkazy

Duratec Sonix CX
Duratec Career C9
RockMachine Landslide
Author Egoist model 2003
GT Avalanche 0.0 tak trochu jinak
Scott G-Zero FX2 again
GT Zaskar Expert
White Widow
Krutor
A další...