Střední třída? GT Avalanche 0.5 disc - test

Bike s kvalitním rámem, slušným osazením, hydraulickými kotoučovkami a značkovou vidlicí za necelých 26 tis. Kč? Pokud se ptáte, co to je, tak vězte že GT Avalanche 0.5 disc z modelové řady roku 2004. Kolo jsme testovali v pozvolných stoupáních a klesáních kamenitých cest Vysočiny, kde prokázalo svoje schopnosti stejně dobře jako v prudkých výjezdech a ještě rychlejších sjezdech na úpatí Drahanské vrchoviny. A jaké "džítýčko" bylo? Čtěte dál...

1) Rám je základ
   
Základem každého kola je rám a to, že v těchto cenových patrech byste neměli šlápnout vedle dokazuje i rám Avalanche. Rám s typickým poznávacím znamením rámů GT - triple triangle je svařen nezačisťovanými sváry ze zeslabovanému materiálu 6061Al a je prost jakýchkoli designérských a konstrukčních výstředností. Pochopitelně až na zmiňovaný triple triangle, ten má sloužit k zvýšení boční tuhosti a snížení vibrací přenášeným z terénu na jezdce. Kola této značky používají triple triangle bez větších úprav již bezmála 30 let.
 
2) Odpružení
   
Odpružené vidlice se dnes montují i na nejlevnější kola, nutno dodat, že zde plní spíše funkci držáku předního kola, to se ale nedá říci o vidlici na tomto kole. Nasazená MZ Race 100 je model ze základní nabídky odpružených vidlic Marzocchi, jde o tzv. OEM vidlici (modely určené pro montáž na sériová kola, v prodeji na ně nenarazíte). Vidlice pracuje s vinutou pružinou a MCU elastomerem, tlumení olejem nečekejte. Zdvih je patrný již z názvu a je rovných 1 00mm, krk je vyroben z Cr-Mo oceli, vidlice umožňuje montáž jak kotoučových brzd (standardní rozteč), tak ráfkových. Seřizovat je možno jen předpětí ocelové pružiny, seřizovací šrouby se skrývají pod gumovými prachovkami na vrcholu nohou vidlice. Pro změnu předpětí je potřeba imbusového klíče vel. 4mm.
 
3) Brzdy
   
Kdo chce rychle jezdit, musí mít i kvalitní brzdy. Na této pozici jsou na GT nasazeny hydraulické kotoučovky z řady Deore (pro puntičkáře typ BL-M525)od Shimana. Ty jako pracovní médium používají minerální olej, brzdný účinek zajišťují polymerové brzdové destičky třením o 160mm kotouč.
 
4) Kola a pláště
   
Přední i zadní kolo se točí na nábojích z řady Deore s přírubami na kotouče (jak jinak, že...), ráfky Big Box od Syncrose, dřívější komponentové kultovky, dnes výrobce komponentů pod křídly GT. Na pozici obutí byly nasazeny pláště od Tiogy, konkrétně modely Extreme a Factory, (dle mne trochu nelogicky) v rozměru 26 x 1.95´´ vzadu a 26 x 2.1´´ vepředu.
 
5) Osazení
   
Přenos síly z vašich nohou na zadní kolo zajistí pedály Shimano PDM-520, kliky Truvativ 5-D, uložené na středu Truvativ ISIS. Přesnou změnu převodů zajistí Shimano - přesmykač Deore, přehazovačka LX a páčkové řazení Deore. Z řady vybočuje jen kazeta od SRAMu. Snadné vedení kola umožní povedené gripy a široká, velmi dobře tvarovaná řidítka Syncros New 6061 upevněná v představci GT Design. Ten otáčí vidlicí přes integrované hlavové složení Tange Zero Stack. Posed zajišťuje sedlovka Alloy Micro adjust, na pozici sedla byl nasazen model GT MTN.



GT Avalanche 0.5 disc


Tolik rychlý a stručný popis kola, recenze nyní pokračuje formou komentářů k jednotlivým bodům, tak jak vyplynuly z více než třítýdenního testování a asi 300 najetých km:


Ad 1) Rám je základ
   
Dobrá, více položená geometrie, kolo hned "padlo" do ruky. Velikost M byla dostatečná i pro postavu výšky 180cm (jen proběhla změna představce z původního délky 90mm na 120mm - ten je i na fotografiích), sedlo se tím pádem posouvá výš a posed je sportovnější, není to jak "bába s nůší". Kolo je při jízdě velmi stabilní (někdo říká, že "drží stopu") a díky širokým řidítkům i dobře ovladatelné, lehce se zvedá "na zadní" - při nájezdu na překážku, naopak v prudkém stoupání nemá přední kolo větší tendence k nadzvedávání (k tomu asi přispěl i delší představec). Díky položenějšímu úhlu vidlice se bike hůře "ohýbá" do zatáčky, na to se dá po chvíli zvyknout, rozdíl je patrný spíše po přechodu z jiného kola se strmějším úhlem hlavové trubky. Díky naznačeným vlastnostem je toto GT vhodnější spíš na delší výjezdy a sjezdy, bez přílišného kličkování. Ve sjezdech se navíc projeví tvrdost zadního kola, tady by bylo lepší použít objemnější plášť (viz také bod Ad 4).
 
Ad 2) Odpružení
   
Při nejnižší hodnotě předpětí je vidlice velice citlivá a "bere vše", ale houpe se do kopce a dost se noří při brždění. Regulací předpětí pružiny se dá vidlice nastavit ve velkém rozsahu dle různých požadavků a typů jezdců. Absence tlumení není kupodivu při běžné jízdě příliš znát, ke slovu přijde při přejezdu větších nerovností (např. kořen, osamocený kámen), tam vidlice využije velkou část zdvihu a její rychlá reakce způsobí zpětné kopnutí do řidítek - to je přímo úměrné rychlosti jízdy a velikosti překážky. Využitelný zdvih je velice závislý na nastaveném předpětí - při nechání nejmenšího předpětí není problém dostat vidlici ve sjezdu "na doraz". Při nastavení, tak aby se vidlice nedostávala na dno, pak dosahuje max. 50-60mm zdvihu (hmotnost jezdce 80kg), zbytek se dá využít jen při velmi agresivní jízdě. S nastavením je potřeba dost "laborovat" podle jízdního stylu konkrétního jezdce. S ohledem na "pověst" těchto italských vidlic, hlavně co se týká jejich odolnosti proti opotřebení, mě dost zarazila znatelná vůle mezi vnějšími a vnitřními nohami, po celkových asi 1000 testovacích km... Celkem byla vidlice hodnocena velice pozitivně, tuhost a průběh pružení jsou na výbornou, velká škoda je absence útlumu. Vhodná je pro méně náročné sportovní jezdce, případně pro náročné MTB turisty.
 
Ad 3) Brzdy
   
Hydraulické kotoučovky Deore představují brzdy s výborným poměrem výkon vs. cena. Brzdy byly již předešlými jezdci zajeté, takže tahle fáze odpadla. Dávkovatelnost brzdné síly je výborná, účinnost brzd dostatečná. Přední brzdou se mi nepodařilo zablokovat kolo - pro zvýšení brzdného účinku by asi bylo potřeba nasadit kotouč o větším průměru.
 
Ad 4) Kola a pláště
   
Ráfky i přes přítomnost kotoučových brzd nepostrádaly broušené boky pro klasické brzdy. Zapletení bylo provedeno nerezovými dráty, dnešním (téměř) standardem na MTB jsou však černé... To jsou jen kosmetické vady, na funkci (...) nemají vliv. Více připomínek bylo k plášťům - obuté Tiogy jsou dobré pro technicky slabší jezdce, vyspělejší jezdci by snesli hladší "gumy" s menším valivým odporem. Jinak jsou vzorky spolehlivé a "podrží", pokud příliš neřešíte rychlost odvalování, budete asi spokojeni. To, co bych já na kole vyměnil hned, by ale byl zadní plášť, ani tak ne pro pomalost vzorku (při jízdě na tvrdém povrhu se gumové "špunty" ohýbají), jako spíš pro jeho (celkem nelogicky) malou šířku 1.95´´. Minimálně "dvě jednička" učiní jízdu pohodlnější a sníží i možnost poškození ráfku zadního kola v kamenitých sjezdech.
 
Ad 5) Osazení
   
Výborné nové pedály Shimano PD-M520 - dobré našlapování a vypínání, minimální zanášení bahnem, dobrý poměr kvalita vs. cena. Celkové vybavení kola je dobré, kliky spíš měkčí, na převodnících o něco horší řazení směrem dolů. Výborné gripy - silnější stěna, přiměřeně měkké (bohužel se mi nepodařilo zjistit výrobce a typ), povedený tvar řidítek. Sedlo i přes počáteční nedůvěru pohodlné i na delší cesty. Integrované hlavové složení - bez problému.


Závěr:

Povedené kolo pro náročné MTB turisty, případně začínající amatérské závodníky, vhodné i pro dnes tolik populární maratony. Na kvalitním rámovém základu se nevelkým upgradem dá postavit kolo podstatně vyšší cenové kategorie. Výměnu by si v tomto případě jako první zasloužily asi pláště, popř. celá kola. Tím by se i snížila celková výsledná hmotnost. Pochvalu mj. zaslouží především výborné brzdy, kvalitní vidlice (i přes vyslovené nedostatky) a přítomnost nášlapných pedálů.


Tabulka osazení:
rám GT Triple Triangle w/ Butted 6061 Al
vidlice Marzocchi MZ Race, 100 mm
kliky Truvativ 5-D
střed Truvativ ISIS
pedály Shimano PDM-520 (new 959 system)
přesmykač Shimano Deore
přehazovačka Shimano LX
řazení Shimano Deore
kazeta SRAM
ráfky Syncros "Big Box"
pláště Tioga XC Extreme/Factory XC 26x1.95
náboje Shimano Disc
brzdy Shimano Hydraulic
brzdové páky Shimano Hydraulic
řídítka Syncros New 6061
představec GT Design
hlavové složení Tange Zero Stack
sedlo GT MTN
sedlovka Alloy Micro adjust
velikosti S-XL
hmotnost 13,54 kg
cena 25.990 Kč


Geometrie



Velikost (")        A (°) B (°) C (mm) D (mm) E (mm) F (mm) G (mm)
S 15 71 73.5 429 699 546 419 297
M 17 71 73.5 429 726 577 419 297
L 19 71 73.5 429 749 594 419 297
XL 21 71 73.5 429 775 617 419 297


Fotogalerie

GT Avalanche 0.5 disc - test


Související články a zajímavé odkazy

Duratec Sonix CX
Duratec Career C9
RockMachine Landslide
Author Egoist model 2003
GT Avalanche 0.0 tak trochu jinak
Scott G-Zero FX2 again
GT Zaskar Expert
White Widow
Krutor