Zákazy cyklistům v Českém ráji

Na jednom nejmenovaném serveru se nedávno objevil výborný článek pana Rudolfa Čecha o zákazech vjezdů cyklistů v Českém ráji. Po čase na tento webový článek kupodivu reagovala tiskovou zprávou Správa CHKO Český ráj. Argumentace uvedena v tiskové zprávě mne však natolik rozhořčila, že jsem ochranářům poslal několik připomínek:

Je neuvěřitelné, že pan Bílek ze SCHKO Český ráj hájí instalace zákazů vjezdu cyklistů na některé cesty v Českém ráji nařízením vlády č. 508 ze dne 14. října 2002, kterým se vyhlašuje Chráněná krajinná oblast Český ráj (kde je prý psáno že ....na celém území CHKO Český ráj je možné provádět cyklistiku, mimo pozemní komunikace a místa k tomu určená, pouze se souhlasem Správy CHKO Český ráj), když existuje zákon o ochraně přírody 114/1992 Sb., který má samozřejmě přednost.


A v něm se v paragrafu 64 (Omezeni vstupu z důvodu ochrany přírody) jasně píše, že ....v PRVNÍ ZÓNĚ CHKO může orgán ochrany přírody PO PROJEDNÁNÍ S DOTČENÝMI OBCEMI omezit nebo zakázat přistup veřejnosti do těchto území nebo jejich části. Jde vsak o paušální zákaz, který se evidentně (a logicky) má vztahovat na veřejnost pohybující se v první zóně CHKO jakýmkoliv způsobem, ne jen na cyklisty.......


Ostatní zákonná omezeni pohybu cyklistů v CHKO dle zákona 144/92 Sb. se týkají jen první a druhé zóny CHKO a jde o zákaz SOUTEŽÍ na jízdních kolech mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem ochrany přírody. Toť vše !


Dalším problémem hodným pozornosti je pojem "pozemní komunikace" který podle silničního zákona 135/61 Sb. (ve znění zákona 27/84 Sb, úplné zněni 55/84 Sb.) zahrnuje i pojem ÚČELOVÁ komunikace, který v sobě m.j. zahrnuje i komunikace nutné pro lesnickou technologickou dopravu, tedy lesní dopravní sít. Současný platný (od roku 1996) předpis Lesní dopravní sít ČSN 736108 v sobe zahrnuje i popis nejnižšího technologického článku lesní dopravní sítě s názvem lesní přibližovací linka: "Lesní přibližovací linka je součást lesní dopravní sítě sloužící výhradně k vyklizovaní vytěženého dřiví z porostu a následnému přibližování. Spojuje zpravidla porost s přibližovacími cestami nebo lesními skladkami. Je vedena po neupraveném terénu bez odstranění vrchní vrstvy zeminy znečistěné organickými zbytky."


Skončíme tedy zřejmě u stejného problému, jako naši přátele na Slovensku, kteří od platnosti jejich nového zákona na ochranu přírody diskutuji nad tím, zda je pěšina, po které se občas přibližuje dříví (lesní přibližovací linka) účelová komunikace či ne. Samozřejmě kvalitnější části lesní dopravní sítě jako je "přibližovací cesta" či dokonce "odvozní cesta" jsou účelovými komunikacemi naprosto jednoznačně...


Dokáže-li ochrana přírody, že některé pěšiny v lese (ať již značené pásovým značením Klubu českých turistů, či značené někým jiným a jinak, či neznačené) NEJSOU LESNÍ ÚČELOVÉ KOMUNIKACE, pak se snad lze přít již jen o rozporu nařízeni vlády č. 508 ze dne 14. října 2002 se zákonem na ochranu přírody 114/92 ohledně toho, kde mohou v CHKO jezdit lidé na kole.........


Doufám, že mi někdo ze Správy CHKO Český ráj, nebo z Ministerstva životního prostředí dokáže právně korektně vysvětlit, o co v případě zákazu jízdy cyklistů v Českém ráji vlastně právně jde, o jakou právní normu se tyto zákazy opírají a kdo ty zákazové cedule platil.


Jinak musím konstatovat, ze žiji ve státě, kde zákony nedodržují nejen občané, ale ani státní orgány, které by je měly garantovat a které ještě navíc vyhazuji (např. na neoprávněné zákazové tabule) do vzduchu peníze daňových poplatníků........


Zajímavé odkazy:

Horydoly.cz - Zakázané kolo v Českém ráji
Rajnet.cz - F Ó R U M