Jak na čepy v přehazovačce

Po zimním provozu (a nejen po něm) je vhodné vhodné rozebrat, vyčistit, namazat a znovu složit spousty dílů na kole a přehazovačka mezi ně určitě patří.

Kromě čepů kladek řetězu bývají na přehazovačkách ještě dvě celkem často opomíjená místa. První je čep uchycení celeho měniče a druhý slouží k uchycení vodítka řetězu. Jejich čistota a správné mazání mají značný vliv na vytváření vůlí v celém systému a jeho následné zhoršené funkci, takže se určitě vyplatí alespoň jednou za sezónu se přesvědčit, zda je vše v pořádku. Zvláště pokud jezdíte na kole i v zimě nespoléhejte, že je to řádně utěsněno. Voda a sůl se do těchto míst dostane bez větších problémů, protože použitá těsnění svoji funkci moc neplní (alespoň u Shimano Deore).


Co budete potřebovat:

šroubováky (ploché)
inbus klíče
vazelínu


Jak na to:

Sundáme přehzovačku z rámu, očistíme, vhodně uchytíme a šroubovákem (šroubováky) vysuneme závlačku (viz. obrázek) na hlavním čepu přehazovačky. Závlačka většinou nebývá zarezlá, ale přesto se lépe pracuje pokud inkriminované místo prostříkneme WD40 nebo jiným čistidlem.




Nyní nám již nic nebrání vysunout celý čep ven z těla měniče. Jen je třeba dát pozor na pružinu, která může mít tendenci vystřelit ven. Ve finále by měl výsledeke vypadat zhruba takto:




Všechny díly důkladně očistíme, pružinu a ložisko čepu s rozumem namažame a poté smontujeme. V některých typech měničů je pak možné narazit na možnost nastavení předpětí pružiny tím, že ji umístíme do jiných opěrných bodů (děr). V takovém případě je pak potřeba stejný postup aplikovat i u druhé pružiny napínající vodítko řetězu, protože jinak má přehazovačka tendenci tlouct do spodní vzpěry zadní vidlice. Plastové nebo pryžové těsnění bývá dobré ošetřit silikonovým olejem, což zabrání popraskání pryžových těsnení a stárnutí plastových.


Druhý čep je proveden trochu jinak. Jako pojistka je použit šroubek, který zapadá do drážky v čepu na vodítku a zachytává tak axiální síly.




Po jeho vyšroubování je ale situace prakticky stejná jen s tím rozdílem, že pružinka uvnitř má mnohem delší chod. Opět vyčistíme a namažeme a při kompletaci pak nezapomeneme na správnou orientaci pružiny.




Nákres:

prehaz.gif(24 kb)
1, 11 Hlavní čepy přehazovačky
4 Dorazové šrouby
6,5 Seřizovací váleček s pryžovou krytkou (stavěcí šroub)
16 Vodítko řetězu
13,15 Horní a dolní kladka
17 Tělo přehazovačky s paralelogramem
8 Upínací šroub lanka


Závěr:

Správná údržba a slušné zacházení dost podstatně prodlouží životnost přehazovačky a zlepší kvalitu chodu. Jako příklad berte třeba měnič Shimano Deore použitý pro demostraci. Má najeto přes 15000km a stále je funkční a bez problémů použitelný. Nikdy jsem ho nijak neštřil, několik sezon byl na kole na kterém jezdím závody a pár slušných hran také schytal, takže životnost při správné údržbě je opravdu celkem slušná.

Souvisejísí články:

Jak seřídit přehazovačku přesmykač
Určení řetězové linky
Rozebrat zapouzdřený střed?
Shimano V-Brzdy - máte je nainstalovány správně?
Přehazovačka – jak na ni
Utahovací momenty pro Shimano komponenty


Zajímavé odkazy:

Shimano
SR Suntour
Campagnolo
Sram
Tiso
Park Tool - návody na údržbu