Copak je to za čísla

"7005 to je nejlepší dural." "Nekecej 6063TL3 je lepší." "To vůbec existuje?" "No jasne, to je Americkej dural." "To kámoš má rám ze Scandia." "Hm, to musí bejt dobrý co?" "To je uplně jinší svezení než na hliníkovým rámu."

Tak i takových diskusí jsem byl svědkem, takže mně to nedalo a zkusím ukázat jak to vlastně s těmi hliníkovými slitinami je. Tabulku, kterou zde vidíte berte trochu s rezervou, protože nezáleží jen na tom z čeho je součást vyrobena, ale i na výsledné konstrukci, která může evlastnosti použitého materiálu využít nebo naopak úplně zatlačit do pozadí. Například u rámů jsou výhodné různé zesilující pláty, provedení svarů nebo oproměnlivá tloušťka stěn a jejich (technologie) tvarování.


Zkoušky tahem:

Protože je třeba ověřit jakost použitého materiálu a jeho vlastnosti byly zavedeny zkoušky. Z těch nejdůležitějších se zmíním o tahové zkoušce. Z dalších zkoušek uvedu namátkou tlakovou, zkoušky rázem, ohybem, zkoušky tvrdosti a další zkoušky. Pevnost tahu jednou z důležitých veličin, podle které se můžeme orientovat v materiálech pro konstrukci a určit, které je pro určitou aplikaci vhodný a který ne. Pro nás cyklisty mají tyto hodnoty význam spíše ilustrativní a srovnávací, protože si těžko budeme pro svůj rám vybírat tu či onu slitinu a navíc výsledné vlastnosti dosti podstatně závisí na dalším zpracování. Přesto by k tabulce bylo dobré říci pár věcí, aby bylo alespoň zhruba jasné jak se k naměřeným hodnotám došlo.


Tahová zkouška je prakticky nejpoužívanější statická zkouška a používá se téměř u všech technických materiálů. Zkouška spočívá v deformaci zkušební tyče tahovým zatížením, obvykle do lomu, za účelem stanovení jedné, nebo více mechanických vlastností, potřebné pro volbu materiálu a výpočet rozměrů součástí. Připravená zkušební tyčinka se upne do čelistí trhacího stroje a zatěžuje předepsanou rychlostí.Přitom se sleduje grafický záznam závislosti prodloužení na zatěžovací síle až do přetržení.


vzorce_2.jpg(28 kb)

tycka.jpg(7 kb)


 Al slitiny 

Pevnost vtahu
 (Mez pevnosti v tahu) 
 Tvrdost   Mez kluzu   Al   Cr   Cu   Fe   Mg   Mn   N   S   Ti   Zn   Zr 
  [MPa] [BR] [MPa] % % % % % % % % % % %
2014-T6 539,23 135 463,08 93.5   4.4   0.5 0.8   0.8      
2024-T4 524,62 120 362,31 93.5   4.4   1.5 0.6          
2124-T351 524,62 120 362,31 93.5   4.4   1.5 0.6          
5056-H18 485,38 105 452,31 94.76 0.12     5.0 0.12          
6061-T6 346,15 95 306,92 98.1 0.020     1.0 0.28   0.6      
6063-T5 206,15 60 161,54 98.9       0.7     0.4      
6063-T6 267,69 60 240,00 98.9       0.7     0.4      
6063-T832 323,85 95 301,54 98.9       0.7     0.4      
6066-T6 440,77 120 403,85 95.8   1.0   1.1 0.8   1.3      
6101-T6 245,38 71 217,68 98.9       0.6     0.50      
7001-T6 753,08 160 697,69 87.24 0.26 2.1   3.0         7.4  
7005-T6 390,77   323,85 93.35 0.13     1.4 0.45     0.03 4.5 0.14
7050-T74 569,23 142 502,31 78.36   2.3   2.2         6.2 0.12
7072-H113 83,85 - - 99                 1.0  
7075-O 256,92 60 116,92 90.07 0.23 1.6   2.5         5.6  
7075-T6 636,15 150 563,85 90.07 0.23 1.6   2.5         5.6  
7175-T736 613,85 145 541,54 90.07 0.23 1.6   2.5         5.6  
7178-T6 675,38 160 602,31 88.477 .023 2.0   2.7         6.8  
8001-H18 223,08 - 206,15 98.3     0.6     1.1        
                           
Ti slitiny Pevnost vtahu Tvrdost Mez kluzu Al Cr Cu Fe Mg Mn N S Ti V Zr
  [MPa] [BR] [MPa] % % % % % % % % % % %
CPTi70 615,38   538,46                      
Ti6Al4V 1030,77   1115,38 6               90 4  
Ti6Al4V 1030,77   969,23 6               90 4  
Ti3Al2.5V 723,08   646,15 3               94.5 2.5  
Ti3Al2.5V 1015,38   884,62 3               94.5 2.5  


Vysvětlivky:

MPa - Mega Pascall (jednotka tlaku/tahu)
BR - (hardness Brinell)jedna z jednotek pro tvrdost (také se určuje tvrdost podle Rockwella či Vickerse)
T xxx a H xxx - označení pro tepelné opracování materiálu


Závěr:

Ať už jste si z totho článku odnesli cokoli, tak snad alespoň nějakou rámcovou přestavu o pevnosti jednotlivých slitin máte a pokud Vás problematika zaujala, tak zkuste Lexikon technických materiálů, kde jsou i další možná národní značení a normy. Pokusím se nezůstat jen u tohoto článku, protože znalostí o materiálech, ze kterých je bike vyroben není myslím nikdy dost.