Galuska na MTB? - AKTUALIZACE

Ne tak úplně. Ve skutečnosti se jedná o tzv. plášťovku, výrobek české firmy Tufo, kterou znají většinou cyklisté prohánějící svoje rychlá kola po silnicích. Jde v podstatě o bezdušový systém, který se nelepí na ráfek jako klasická galuska, ale nasazuje se na vlastním patentovaném principu…

obr2_m.jpg(4 kb) Plášťovka TUFO v provedení MTB je bezesporu světovou novinkou ve vývoji horských kol. Svými parametry je určena především do suchého a tvrdého terénu. Střední část plochy běhounu tvoří jemný dezén, známý se semislikových plášťů, na bocích jsou potom záběrové výstupky pro jistější zatáčení. Pro konstrukci běhounu je použita směs s tzv. aktivovanou silikou. Možnost vysokého nahuštění dodává při jízdě v terénu rychlost a dynamiku, umožní také svižný přesun i po silnici. Předpokládaná cena plášťovky by byla asi 1000Kč. Dle dostupných údajů se ale v dohledné době s prodejem v ČR nepočítá, což je jistě škoda…


Technické údaje:
Rozměr 26×1,95"
Hmotnost 610 g
Doporučený tlak 2-6 bar (30-90 PSI)
Hodnota TPI* 2-6 bar (30-90 PSI) 120

*TPI (tread per inch) - hustota vláken kordu na čtvereční palec

A co v případě defektu?
V případě defektu nebo předem jako jeho prevence se přes ventilek aplikuje tzv. tufo tmel. Je to vysoce účinný prostředek určený k opravě galusek a plášťovek, které byly poškozeny propíchnutím. Je možné ho použít po defektu, kdy okamžitě zatmelí díry až do velikosti 2 mm nebo preventivně, kdy se do galusky dá určené množství tmelu, který nastalý defekt samovolně zacelí.


Výhody plášťovek
Především nízký valivý odpor, menší hmotnost než odpovídající plášť s duší a ochranným páskem, není je nutné lepit na ráfek jako např. galusky, snadná a rychlá montáž bez použití nářadí, možnost hustit na vysoký tlak a tím i nízká pravděpodobnost defektu, bezpečné chování v případě rychlého úniku vzduchu bez ohrožení stability jezdce a možnost nouzového dojetí bez tlaku.


Konstrukce plášťovky
Konstrukce je tvořená uzavřeným tubulárním toroidem. Rozdíl mezi galuskou a plášťovkou je pouze v jejich způsobu spojení s ráfkem.


nakres_plast.jpg(23 kb)


A Běhoun - provedení buď s příměsí aktivované siliky, siliky nebo černých sazí.
B Ochranná pryž - její objevení při ojetí signalizuje kritický úbytek materiálu běhounu spojený se zvýšenou možností defektu. Slouží rovněž jako ochranná vrstva proti průrazu.
C Protidefektní vrstva (nárazník) - je vyroben z pryžokordového kompozitu s úhlem kordu blízkým obvodovému směru tvoří ochrannou vrstvu proti defektu a zároveň minimalizuje valivý odpor při současném zlepšení přenosu síly záběru
D Spoj kostry - je tvořený překrytím jednotlivých vrstev v oblasti pod běhounem, násobí hodnotu TPI a zvyšuje tím odolnost proti defektu
E Kostra - je tvořena dvouvrstvým pryžokordovým kompozitem s opačnou orientací nosného kordu v jednotlivých vrstvách spojených matricí z přírodního kaučuku vyztuženého silikou. TPI kostry dosahuje hodnot 60-210
F Vnitřní vzduchotěsná vrstva - je tvořená pryží na bázi butylkaučuku. Její nízká plynopropustnost znamená v praxi nižší nutnost frekvence huštění. Pevné spojení této vrstvy s kostrou pak přispívá ke snížení valivého odporu plášťovky
2 Patní výztuha - zajišťuje ukotvení plášťovky v ráfku a brání jejímu vyzutí v extrémních situacích
3 Profilovaná patní pryž kopíruje tvar ráfku a vytváří tím po nahuštění dokonalé spojení plášťovky s ráfkem


Jak funguje plášťovka?
Vlivem huštění se plášťovka stejně jako galuska přitláčí k ráfku. U plášťovky se zároveň s huštěním rozepřou patní bloky profilované pryže, které dokonale přilnou k ramínkům ráfku, čímž vyloučí jak vyzutí plášťovky z ráfku, tak její obvodové protáčení na ráfku.


Plastovka nenafouknuta(9 kb) Plastovka nafouknuta(9 kb)
Nasazená plášťovka před nahuštěním Plášťovka na ráfku po nahuštění


AKTUALIZACE:
(12.12.2003 11:55)


Ještě několik doplňujících informací:
Výrobce potvrdil připravenost výrobku k prodeji. Pokud vás tedy plášťovka Tufo zaujala, tak není nic jednoduššího než si ji koupit. Méně příjemnou je zpráva, že doporučená cena na pultech cykloshopů je 1913Kč… Plášťovka vykazuje již avizovanou hmotnost asi 610g a pokud se její koncepce ukáže jako úspěšná, bude dostupných i více dezénů než jen ten, který je na obrázku. Plášťovka je konstruována na MTB ráfky, tj. 26"(559) o vnitřní šířce 17-19mm a je testována a odzkoušena přímo na konkrétní modely ráfků, jejichž seznam je k výrobku přiložen. To samozřejmě nevylučuje použití i ostatních ráfků od jiných výrobců. Nyní probíhá dlouhodobé testování a dosavadní výsledky, dle tvrzení výrobce, ukazují na špičkový výrobek.