Zvýšení životnosti řetězu

O životnosti cyklistických řetězů a jejich správném mazání již bylo na webových stránkách napsáno mnoho. Ale přes to všechno mi zde něco chybělo.

472.gif(2 kb) Skutečnost, že řetěz se časem a kilometry vytahuje a že je třeba jej mazat ví každý, ale i přes množství různých mazacích přípravků od olejů až po vosky, si prakticky není z čeho vybrat. U všech těchto přípravků se setkáváme s různými nevýhodami. Buď v řetězu nevydrží dlouho, nebo jsou velmi chytlavé k nečistotám, taže jsem začal pátrat po jiné možnosti, jak řetězu pomoci.


Předem je ale nutné pochopit souvislosti. Mnozí si mylně myslí, že "vytahání řetězu" vzniká prodloužením jednotlivých kovových článků velkým tahem. To však není tak úplně pravda. Jde o to, že v řetězu není jenom velký tah, ale i otáčení jednotlivých článků v čepech, což v souvislosti s tahem způsobuje opotřebení styčných ploch čepů vnitřku válečku, kterým čep prochází. Toto opotřebení není velké, ale vzhledem k tomu, že vytahání řetězu se měří na 11 článcích, při čemž rozdíl mezi novým a vytahaným žetězem je pouhých 0.4mm, tojest necelé čtyři setiny! (0.039) milimetru na jeden článek, je zřejmé, že stačí opravdu málo. Mazání pomáhá samozřejmě zmírnit opotřebení, ale protože v záběru je tlak v těchto styčných plochách velmi vysoký, dochází prakticky zakrátko k vytlačení maziva a dalšímu opotřebování řetězu.


Mé pátrání po ideálním způsobu prodloužení životnosti řetězu dospělo výsledku při sledování jedné televizní reklamy o dokonalé ochraně spalovacích motorů. Několik firem vyrábí speciální přípravky do motorového oleje, které obsahují kromě nosného oleje i makromolekulární látku PTFE, která se za pomoci dalších speciálních chemických látek naváže na kovové součásti, na kterých vydrží i při velkých tlacích a teplotách. Testy prokázaly, že i při přímém tření dvou kovových součástí v tomto přípravku nedojde k zadření i při velmi vysokém tlaku. Všechny tyto vlastnosti jsou stejně tak využitelné i při mazání řetězů, kde dojde k obalení třecích součástí touto speciální látkou, která poté není tlaky v řetězu vytlačena, a chrání řetěz po velmi dlouhou dobu. Všechny názvy těchto přípravků (zkoušel jsem Slick50) nebudu uvádět, ale v každé prodejně s mazivy pro motoristy, či u benzínové pumpy Vám poradí. Jen je vhodné před aplikací řetěz dokonale vyčistit od jiných maziv technickým benzínem, uvedenou mazací látku nalít do vhodné nádoby a ve vodní lázni ji zahřát s ponořeným řetězem, aby účinná látka pronikla do všech prostor v řetězu. Po vyjmutí necháme řetěz okapat a otřeme jej do sucha.