Author Egoist model 2003

Značku Author asi není nutné blíže představovat. Patří mezi největší a nejprodávanější domácí výrobce na našem trhu. Do loňského roku byl vrcholem výrobní řady model Egoist. Letos byl z trůnu sesazen typem Introvert, jenž disponuje kompletním osazením nové sady XTR a tak posunul nabídku značky o třídu výše. Nicméně Egoist je natrvalo zapsán do našeho podvědomí, a to hlavně svým netradičním zbarvením.

Od legendárního zeleného pro rok 2000 prošel tento model podstatnými změnami, a to hlavně co se designu týče. Tak tomu je i u stroje pro tuto sezónu. Ač se na první pohled zdají změny nepatrné, nenechte se mýlit. Ale po pořádku. Do ruky se mi dostal Egoist 2003 a rád bych se s vámi podělil o zkušenosti a dojmy s ním. Protože jsem měl tu možnost loni sedlat tentýž model, ale ve verzi 2002, mohu Vám teď přinést nepatrné srovnání obou ořů z jedné stáje.

hi_egoist.jpg(27 kb)


Design - oranžová barva (popelářská) na 02 byla opravdu super. I letos Author přišel s velmi netradičním zbarvením. Opět se vymyká normálu. Odstín šedivé (jeden můj kamarád jí nazval holubí šeď) je opravdu zvláštní a každého zaujme na první pohled. Lak je zdá se kvalitnější než u staršího bratříčka a není tolik náchylný na poškození od odletujících kamínků. Kombinace s černými doplňky včetně vidlice, působí elegantním dojmem dravce. Loga a označení jsou větší a jejich umístění zvoleno s citem. Velmi efektní je nápis na spodní části rámu.

Rám - co se geometrie a použití materiálu týče, nic nového. Jedná se o osvědčený Columbus Airplane dural s výrazným profilováním horní a spodní trubky včetně zadní stavby, zakončené masivními patkami na uchycení zadního kola a kotoučovky. Od výrobce jsem se dozvěděl, že horní a spodní trubka rámu, je silná asi jako plechovka od kokakoly?!

Vidlice - většina výrobců kol, přešla od Rock Shox k jiné značce. Ani Author není výjimkou. To se projevilo i na konečné cenně, která je výrazně nižší. Loňský Rock Shox Sid SL (olej-vzduch) nahradil o trochu těžší Manitou Skareb Elite (vzduch-pružina-olej) s lock outem. Jde o uzamykatelné vidle s 80 mm zdvihem, s možností regulace odskoku, pružení a tlumení.

Komponenty - kliky a řazení opět patří Shimanu. Osvědčené řadě XT v kombinaci s XTR. Staronové hydraulické kotoučové brzdy od Hayes letos doznaly jen kosmetických úprav a odlehčení. Oproti modelu 2002 je však většina ostatních komponentů už pod taktovkou Ritchey (loni Kore, Race Face, Ritchey). Svojim osobitým stylem dodávají kolu větší šmrnc a dravost.

Jízdní vlastnosti - doposud jsem na novém Egoistovi najezdil asi 1500 km. Od svého předchůdce se liší jen nepatrnými změnami. Celkově lze oba bajky charakterizovat jako typické závodní stroje na maratónská klání, tedy vhodné pro jezdce, kteří mají rádi dlouhé vyjížďky. Napomáhá tomu i celková geometrie. Po zkušenostech z maratónských tratí nezbývá než to odkývat. Pokud jste sedlali značky jako je Rock Machine či Merida, musíte si zvyknout na delší rám, který vás trochu posune směrem dopředu a dolu. FreeRide to opravdu není. V omezeném prostoru, např. mezi stromy, se chová trochu opatrněji a nereaguje tak rychle a ochotně jako již výše zmiňovaní. Také trialové kousky mu zrovna moc nevoní, i když základy vcelku zvládá. Za to pokud jde o rychlost, výjezdy a členité sjezdy, vás určitě nezklame. Ba naopak, žádný povrch mu není cizí a omezuje vás jen kondice a pud sebezáchovy. Perfektně drží stopu a v zatáčkách jde klidně a rozvážně. Pláště od Panaraceru jen tento pocit umocňují. Po dobrých zkušenostech s Fire XC Pro 1,80" na 02, jsem měl trochu obavy z novinky nesoucí označení Speed Blaster Pro Kevlar 1,.95", ale taktéž nezklamaly. Daní za perfektní přilnavost je však jejich brzké opotřebení.

Uzamykatelná vidle Manitou má příjemný chod a zabírá opravdu po celé délce. Při jízdě se zbytečně nehoupe, ale začíná pracovat včas. Bohužel se vyskytla po ujetí cca 300 km závada na odskoku, což mě trochu nemile překvapilo. Začala vytékat kapalina a po demontáži se zjistila závada a byla nutná kompletní výměna mechanismu. Rock Shox díky kombinaci vzduchu a oleje byl o nějaký ten stupínek určitě lepší a také volba tuhosti pružení daleko rozsáhlejší. Nahoře umístěné kolečko ovládání Lock Out, je u Sida rovněž lépe řešeno. Řazení se zda na první pohled stejné, avšak díky novému měniči XTR s inverzním chodem je letos na pastorku obráceno. To znamená, že ukazováčkem se volí lehčí převod a palcem těžší. Chce to zvyk, ale ve stoupání je to opravdu super a zpříjemní naše šplhání.

Brzdy nepřinesly nic nového. Účinnost je skvělá a nic na tom nezměnil ani jejich pozměněný tvar a odlehčení. Také se nic nezměnilo na nutnosti občasného povolení šroubu na třmenech uchycení a doladění brzdícího mechanismu, jenž si rád škrtá při vyndání a opětovném nasazení kola. Kdo zná Hayes, ví o čem mluvím. Co se mi opravdu líbí, jsou nové nášlapy Author SPD. Jsou určitě lépe propracovány a díky novému řešení se opravdu mohou zanést jen s obtížemi, což na 02 nebyl žádný problém. Mě se to u 03 zatím nepovedlo (a to jsem se snažil). Také díky výraznému frézování je chodidlo blíže k ose pedálu. Sedla sice nesou označení výrobce, ale oba modely dělá San Marco. Jde o klasická sportovní sedla, letos s výrazným prolisem pro lepší pohodlí jezdce. Jsou trochu tvrdší, ale to odpovídá závodnímu ladění. Po zkušenostech - jen spokojenost. Co bych ale vytknul je praskavý zvuk, jenž se začas objevuje při šlapání. Způsobuje to prach, který se dostane mezi, např. misky středového složení, sedlovku a rám. Je pak nutná demontáž a vyčistění. Dle mne je to vinou rámu.

Sečteno podtrženo, oba stroje vás určitě nezklamou a jejich vlastnosti odpovídají svému zaměření. Takže, pokud patříte vyznavače dlouhých tratí, mohu jen doporučit. A za kolik tyhle věcičky pořídíte? Model pro rok 2002 se pohybuje v inzerátech kolem 40000,- Kč. Pro rok 2003 stoji na obchodě 55990,- Kč. Začíná však období slev, takže cena určitě půjde níže.



Egoist 2002
Egoist 2003