Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část třetí

Dnes vám přinášíme již předposlední informační balík o řetězech. Čištění a mazání patří k neodpočitatelným věcem. Chcete zjistit, jak na to nebo si chcete být jenom jistí? Pak tedy následujte tento článek, kde vás zasvětíme do tajů čištění a mazání řetězů.

Čištění řetězu
Pokud máte řetěz rozpojený (roznýtovaný, rozpojenou spojku) je vhodná doba pro jeho důkladné vyčištění. Důvody proč řetěz pravidelně a důkladně čistit jsou uvedeny v odstavci: Opotřebování řetězu.
V dnešní době se dá sehnat velké množství spec. prostředků pro očistu řetězu. Jako nejbrutálnější a zároveň nejúčinnější je však k tomuto účelu použití technického benzínu. V tom je ideální nechat řetěz „odmočit“ a potom ho pomocí štětečku dokonale vyčistit. Řetěz nechat uschnout a dokonale ho namazat.
Jestliže nemáte spojku řetězu a nechce se vám řetěz neustále roznýtovávat (což není ani příliš vhodné) je dobré pořídit si tzv.pračku řetězu. Toto je důmyslné zařízení, které řetěz vyčistí nejenom na povrchu, ale i mezi články. Ceny praček na trhu se pohybují mezi cca 300 a 1000Kč. Jako náplň do pračky lze použít jakýkoli čistící prostředek (pozor, některé pračky může třeba zrovna zmiňovaný tech.benzin rozleptávat!), nedoporučuje se nafta. Proč? Nafta sice dokonale vyčistí, ale zanechává mastný povrch a na ten potom nemusí dokonale přilnout mazivo.
Postup práce s pračkou řetězu je většinou podrobně popsán v návodu k použití pračky, proto ho uvedu jen stručně. Pračku rozevřeme a nasadíme na řetěz, zahákneme za spodní část přehazovačky a zavřeme. Naplníme po rysku čistícím prostředkem za točení klik dozadu, řetěz vypereme. Čistící prostředek potom vyměníme za čistý a postup zopakujeme. Závěrem opět necháme řetěz oschnout a dokonale ho namažeme.

Shrnutí:
Jak důkladně vyčistit řetěz?
- rozpojit a „vykoupat“ v čistícím prostředku (tech. benzin)
- důkladně vyprat v pračce řetězu


Mazání řetězu
Vyčištěný řetěz je potřeba dobře namazat, ale jak a čím? Pokud máte řetěz stále rozpojený je lepší namazat ho v tohoto stavu. Řetěz si položte na rovnou a čistou plochu a postupně článek po článku nanášejte mazivo na spoje jednotlivých článků, takto nechte řetěz určitou dobu, aby mazivo mohlo zatéci do všech spojů (délka zatékání je přímo úměrná hustotě maziva). Potom řetěz otřete hadrem a nasaďte na kolo. Výhoda této metody je, že se mazivo dostane opravdu tam, kam má.
Pokud čistíte řetěz na kole, postupujte při mazání asi takhle: Nanášejte mazivo na řetěz, nejlépe na pastorcích, zamezíte potřísnění jiných částí kola mazivem (ráfky, pláště atd.,- pokud si nejste jisti, zakryje tyto části před mazáním řetězu hadrem) a pomalu točte klikami dozadu. Mazivo opět nanášejte hlavně na spoje článků řetězu, další postup je stejný, tj. nechat mazivo zatéct a poté řetěz otřít na povrchu hadrem.
A čím tedy mazat? Možná si myslíte, že nyní uvedu, to jediné a správné mazivo na řetěz, které nejdéle vydrží, nejlépe maže, nelepí prach a taky nejméně stojí. To vás ale musím zklamat, nic takového jako univerzální mazadlo neexistuje. K nejlepším výsledkům na vašem řetězu, se dá dobrat metodou pokusu a omylu. Tuto cestu je však možné si zkrátit - je potřeba si uvědomit, v jakém prostředí se nejčastěji pohybujete na kole, prašné, vlhké prostředí apod. a podle toho zkoušet a zvolit nejvíce vyhovující mazivo do tohoto prostředí.
A protože i sebelepší mazivo se po čase z řetězu vytratí, je nejlepším řešením si na dlouhé vyjížďky do podsedlové brašničky přibalit malou plastovou lahvičku s mazivem a v případě potřeby, řetěz znovu namazat.

Vybírat a zkoušet je možno z těchto typů maziv:
Oleje ve spreji: jako zástupce uvedu snad nejvíce používané a zároveň zatracované GT85 - teflonové mazivo s výbornou dávkovací trubičkou, maže hezky, ale dlouho nevydrží.
Primárně není určeno na řetězy kol, ale je možné ho tak používat.
Oleje ve spreji na řetězy motorek: jsou to maziva dlouhodobějšího účinku než výše uvedené, vytváří na povrhu řetězu pevný film, zakoupit je možno v obchodech s motorkářskými potřebami, za všechny je možno uvést zástupce Castrol-Ketten.
Vosková maziva: ta se mi osobně osvědčila nejvíce, je možno si vybrat z více typů do různých klimatických podmínek, po zavadnutí na řetězu dlouho vydrží a nelepí - vhodná do prašných prostředí. Nevýhodou je potřeba častého mytí řetězu, nutnost odstraňování zbytků maziva. Jako zástupce je možno uvést např.výrobky firmy Pedros.

Shrnutí:
Jak a čím tedy mazat řetěz?
Jak? - mazat pomalu, mazivo nanášet na spoje článků řetězu, nechat zatéci a na povrchu řetěz otřít
Čím? - hledat a zkoušet vyhovující mazivo