Kliky s velkým XTR

XTR - známý to nápis, který okamžitě upoutá každého trochu znalého bikera a donutí ho zpozornět. Myslím, že málokdo alespoň někdy trochu nezatoužil mít svého miláčka vybaveného právě touto magickou sadou. Shimano s ní již přes deset let udává nekompromisní standard v komponentech horských kol. XTR je zkrátka technický vrchol mezi sadami a kdo měl to štěstí, že ji již na svém stroji někdy okusil, bude se mnou jistě souhlasit.

Vždycky jsem si myslel, že na XTR je nejzajímavější především váha a také jeho cena. Nedovedl jsem si představit, že by se funkce nižší sady XT dala ještě něčím zdokonalit. Tento názor jsem byl ale časem nucen změnit, neboť jak jsem si mohl ověřit, tak největší zbraní XTR je jeho lepší funkce v nepříznivých podmínkách a hlavně ještě o něco vyšší stupeň spolehlivosti. Nejlepší ale znamená přirozeně i to nejdražší. Měl jsem to štěstí, že se mi do ruky dostala ta část této sady, kterou osobně považuji za jednu z nejzajímavějších a to kliky s převodníky. Jaké jsou tedy kliky za téměř osmnáct tisíc korun českých? Pojďme se na ně mrknout trochu zblízka...

Uložení ložiska Mluvit u XTR pouze o klikách je mírně zavádějící. Proč? V nové sadě totiž přicházejí kliky s převodníky Hollowtech II, což znamená, že pravá klika tvoří s osou šlapacího středu celistvou jednotku! Toto provedení tedy snižuje celkový počet součástí, snižuje hmotnost a zvyšuje celkovou tuhost. Kliky jsou o 70 gramů lehčí, než už tak velmi málo vážící sestava klik z předchozí sady. To nejpodstatnější z hlediska konstrukce určitě je, že Holllowtech II umožňuje výrazně širší rozestup ložisek šlapacího středu. Zatížení ložisek se tak naprosto změnilo, zvýšila se celková tuhost a výrazně se tím zvětšila jejich životnost.

A z čeho že se tedy celý systém skládá? Tak tedy ze středové osy integrované do pravé kliky, 2 kusů misek s vloženými průmyslovými ložisky, plastového pouzdra vloženého mezi tyto misky pro utěšnění ložisek uvnitř rámu, tří podložek a levé kliky. Toť vše. Montáž je taktéž jednoduchá. Začneme montáží misek s ložiskami do rámu. Zvolíme jen správný počet podložek pod pravou miskou, v závislosti na šíře domečku středové osy našeho rámu. Misky se dotahují speciálním klíčem, který je samozřejmě přiložen k této sadě při jejím nákupu. Do nainstalovaných misek zasuneme pravou kliku se středovou osou. Nasadíme též levou kliku a její straně do osy zašroubujeme speciální dotahovací šroub. Tento šroub je ale určen pouze k dotažení obou klik směrem k sobě a tedy vymezení vůle. Celý princip je velmi podobný montáži pevné osy předního kola. K dotažení použijeme jen přiložení plastový přípravek, který zabraňuje chorobným utahovačům celý systém přetáhnout. Posledním krokem je už jen dotažení dvou imbusových šroubů na levé klice, kterými ji pevně uchytíme na tísícihranu středové osy.

Každý včetně mě by od super závodní sady vrcholné technické vyspělosti čekal leckdy související jistou míru složitosti. Nové šlapaní od XTR naopak překvapí svojí absolutní jednoduchostí. Jasně, v tom je jejich síla, avšak někdy se až divím, že na to soudruzi z Japonska nepřišli mnohem dřív. Já osobně bych ušetřil hodně peněz za solidní hromadu ohnutých či jinak zemřelých čtyřhranových osiček ... Nechť je jim země lehká!