Zpátky do dnů ...

Máme pro vás první díl seriálu, který se bude zabývat původním vývojem kol všech možných disciplín. Ten dnešní bude věnován kolům trialovým. Trial dnes prožívá velký comeback, ale už málokdo tuší, jak to tehdy vlastně začalo. Představte si tedy, že je právě rok 1984 a vy zapomínáte na svůj Cannondale Raven, který vám visí v pokoji nad postelí. Pohodlně se usaďte, cestujete s námi strojem času….

ČSSR, rok 1984….

Už pár let se v Evropě pořádají soutěže Trialsin, tedy cyklo-trial – nebo chcete-li, šlapačky na kolech. Jsou velmi oblíbené jak mezi mládeží, tak mezi „ostřílenými šlapačkáři“. Ukázka cyklotrialu, kterou předváděl šlapačkový mistr světa Eddy Lejeune při trialové soutěži v Belgii nedala spát našim jezdcům, Jirkům Kněžourkovi a Hůlovi, kteří hned po návratu postavili podle náčrtků a fotografií první kola. Už na podzim 1982 neoficiálně proběhlo několik místních utkání a časopis ABC přinesl plánek pro stavbu cyklotrialového kola, takže 1.5.1983 už se na startu 1. říčanského cyklotrialu sešlo 36 jezdců na speciálních kolech schopných zdolávání neuvěřitelných překážek. Zájem vzrůstal, a tak po domluvě svazarmovců z Říčan, Sedlčan a Řevnic se na podzim 1983 jel seriál tří cyklotrialových soutěží o poháry Světa motorů a Ústředního domu pionýrů a mládeže J Fučíka v Praze. Vyšlo najevo, že už tehdy bylo u nás asi 150 „cyklotrialistů“, které pořadatelé rozdělili do dvou kategorií –do 13 let a nad 13 let. Od té doby se počet vhodných kol jen v ČSR asi zdvojnásobil, cyklotrial se stal svazarmovským sportem a řídí jej odborná podkomise pro trial a cyklotrial při ČÚV Svazarmu ČSR.



Pokyny pro motoristický sport na rok 1984 upravují ustanovení pro tento hodnotný a potřebný sport, který s minimálními náklady a s největšími ohledy vůči životnímu prostředí náročným a napínavým způsobem vychovává jezdce k vrcholnému ovládání jednostopých vozidel – přispívá tedy významně i bezpečnosti silničního provozu a stává se základním kamenem výchovy a přípravy i v motocyklovém sportu. Je vypsán Český pohár ’84 pro licenční nominované jezdce ve dvou kategoriích: od 8 do 11 let a od 12 let výš. Jistě není náhodou, že mezi cyklotrialových dorostem září známá jména otců – našich triolových i soutěžních reprezentantů, ale pedály neopovrhli ani samotní trialoví exmistři Petr Hůla, Jiří Kněžourek, Miroslav Budský a další šlapačkáři. Kromě pěti pohárových soutěží se letos jede i řada místních, náborových či volných soutěží pro věkové kategorie 8-11 let, 12-14, 15-17 a 18 a více let. Všechny další informace o celé organizaci cyklotrialu lze získat na KV Svazarmu ve sportovních kalendářích dané oblasti, v pokynech pro motoristický sport na rok 1984 nebo např. u KMS Trial Praha a AMK Říčany.

Jde však o to, na čem jezdit. Plánky na stavbu kola nabízí AMK Říčany, je ovšem problém s některými nezbytnými cyklistickými oddíly. Po úpravě přední vidlice, převodu, brzd, zesílení výpletu a vestavění volnoběžky do zadního kola lze použít kolo RMX 20, které n. p. Velamos Sobotín vyrábí pro vývoz a prodává je i v naší obchodní síti. V původním stavu se však kolo RMX 20 pro cyklotrial nehodí, protože je určeno pro tzv. bikros, cyklistickou podobu motokrosu, která se u nás nejezdí.

Nejvhodnějším cyklotrialovým speciálem bude dětské sportovní kolo Jiskra TC 50 z podniku Techniasport Ústí nad Labem, které se snad objeví v prodejnách ještě v průběhu letošního roku. N tomto výrobku se také projevuje úzká součinnost mezi výrobcem a spotřebitelem, neboť výrobek před svou konečnou podobou prodělal velmi namáhavé období zkoušek, změn a úprav, které vycházeli z poznatků předních jezdců a ze srovnání s předními světovými výrobky.



Dalším progresivním výrobkem je speciální pneumatika Barum MX 2,125 x 20 z Rubeny Náchod, určená pro bikros, ale vhodná pro cyklotrial.

Cyklotrial je velkým magnetem zejména pro dnešní mládež, obklopenou motorismem. Při zachování atmosféry skutečných triolových soutěží v ohromné konkurenci zde neplatí věkový limit, nutný pro získání řidičského průkazu v motoristických odvětvích, a chuť, s jakou všichni soutěží, by mohla být příkladem mnohému vrcholovému utkání. V cyklotrialu leze uplatnit nejen postřeh a zdravou dávku síly, ale zejména jezdeckou inteligenci, která je při vyrovnané technice hlavním podílníkem úspěchu. Aktivní a špičkoví motocykloví jezdci volí cyklotrial proto, že smazává rozdíl mezi výkony techniky, nutí jezdce k využití všech tréninkových prvků a nezakrytě odhaluje jeho slabiny. V neposlední řadě je ovšem cyklotrial výborným sportem i v rámci aktivního odpočinku. To všechno jsou důvody jeho téměř lavinovitě narůstající obliby, k níž bezesporu přispívá nízké pořizovací náklady a vysoká míra bezpečnosti tohoto sportu. Držme mu tedy palce, protože se stává i základem motoristické výchovy nastupující generace a držme palce i výrobcům, aby úspěšně překonali všechna úskalí nabíhající výroby a co nejdříve mohli nabídnout naši prodejní síti dostatek levných a kvalitních cyklotrialových kol.



Pokračování příště ...