Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část první

O tom, že téma cyklistických řetězů je stále žhavé se lze přesvědčit, jak podle diskusí na internetových fórech, tak podle článků v odborných časopisech. Protože se však nikde nevyskytuje článek komplexně shrnující tuto problematiku do jednoho celku, pokusil jsem se takový přehled vytvořit.

A co se ze série článků dozvíte?

Konstrukce řetězu


Stručně ke konstrukci řetězu: Řetěz jízdního kola je sestaven z vnitřních a vnějších článků. Vnitřní článek se skládá z vnitřních destiček, pouzder a válečků (rolen). Pouzdry prochází čepy, které spolu s vnějšími destičkami tvoří vnější článek. Čepy jsou ve vnějších destičkách zanýtovány. Mezi jednotlivými částmi řetězu, které se navzájem pohybují jsou vůle, které zajišťují správnou funkci řetězu, ohyb a tím i řazení. Zde se také zadržuje mazivo potřebné pro tichý chod a snížení opotřebení řetězu.


Názvosloví V souvislosti s problematikou řetězů se vyskytuje několik pojmů, které není špatné si na začátku hned objasnit.
HG system - hyperglide - systém tvarových úprav boků skupin zubů pastorku a náběhových hran řetězu. Tato úprava se projeví přesunem řetězu z pastorku na pastorek na kratší dráze i tím pomůže i zrychlení a zpřesnění řazení.

IG system - zdokonalený princip pohonu HG, zkrácení dráhy přesunu řetězu na větší pastorek, a úprava ozubení na převodnících, zlepšení řazení na menší převodník.

PC - Power Chain - systém profilace náběhových hran článků řetězu SRAM (SACHS). Zlepšení navádění na pastorky a zpřesnění řazení - výborná spolupráce se systémem Power Glide (komponenty pohonů SRAM)

S - L -T - Super Link Technology - patentovaná konstrukce řetězů firmy Rohloff, spolupracuje se všemi indexovanými systémy řazení.

Narow Chain (ang. úzký řetěz) - řetězy s roztečí 1/2´´ a šířkou 3/32´´ pro pohony s více pastorky, tj. max. osmi. Kazety s devíti pastorky používají řetězy 1/2´´ x 2/28´´, s deseti pastorky potom rozteč 1/2´´ x 2/28´´.


Opotřebení řetězu
Těžký je život řetězu, vzlášť při nekompromisním použití na horském kole. Řetěz je vystaven velice obtížným klimatickým podmínkám. Neustálá práce v prachu a blátě, občas koupel a opětovný pobyt v prašném prostředí, vytváří na povrchu a mezi články řetězu brusnou pastu, kterou se jednak obrušují pastorky a převodníky, ale hlavně se zvětšují vůle v jednotlivých spojích řetězu. Opotřebení řetězu není ani tak úměrné síle vyvinuté na klikách, ale prostředí, ve kterém se řetěz nejčastěji pohybuje. Byly zaznamenány případy, kdy po 100km blátivého MTB maratonu byla vyčerpána více než polovina životnosti nového řetězu střední kvalitativní třídy.
A v čem vadí prodloužený (vytahaný) řetěz pohonu? Delší řetěz si potřebuje zajistit místo na ozubení pastorků a nadměrně je začne opotřebovávat (omačkávat hrany zubů). Zvětšená délka řetězu nepřidá na přesnosti ani moderním indexovaným způsobům řazení - systémům HG, IG, PC.
Předcházet této příčině opotřebovávání řetězu je v podstatě jednoduché: je jím pravidelné mytí a čištění řetězu a potom jeho důkladné namazání kvalitním, k tomuto účelu určeným mazivem.

Shrnutí:
Jak dochází k opotřebení řetězu?
- vytvářením brusné pasty mezi články řetězu jeho pohybem ve vlhkém a prašném prostředí

Jak tomu předcházet?
- pravidelné čištění, mytí a mazání řetězu.


Míra opotřebení řetězu
Jak se dá vlastně poznat, že je řetěz opotřebovaný, vytahaný, no, že je prostě zralý na výměnu?
V podstatě existují dvě možnosti, buď použití speciální měrky na řetěz, nebo měření pomocí posuvného měřidla, známého též pod pojmem šuplera. Měrka na řetěz se dá sehnat v každém slušně zásobeném obchodě s velomateriálem. Práce s ní je jednoduchá. Po úplném zapadnutí zubu měrky je potřeba řetěz vyměnit.
Pokud vlastníte posuvné měřítko nastavte vzdálenost vnitřních hrotů na 132mm a zasuňte hroty mezi články řetězu (tato vzdálenost odpovídá cca 11 článkům řetězu) a roztáhněte hroty tak, aby zapadly přesně mezi rolny řetězu. Tady pozor, aby se vám hroty měřidla nedostaly mezi rolnu a boční stěnu řetězu, to byste se nedoměřili. Opotřebení měřte na několika místech řetězu (cca 3x), protože řetěz může být opotřebovaný (vytahaný) nerovnoměrně. Pokud šuplera ukáže cca 132,2mm jedná se o nový řetěz, pokud se vzdálenost blíží k 132,8mm, začněte pomalu myslet na výměnu a pokud dosáhne hranice 132,9mm je nejvyšší čas řetěz vyměnit - rychle se totiž zvyšuje riziko možného znehodnocení kazety a tím přeskakování nového řetězu na ozubení pastorků.
Po výměně řetězu za nový, bude tento řetěz na kazetě pravděpodobně přeskakovat (střílet), s tím se ze začátku musíte smířit (řetěz bude střílet při silnějším záběru na nejvíce opotřebovaném /ježděném/ pastorku), pokud to však do ujetí cca 150km neustane, je potřeba kazetu vyměnit.

Shrnutí:
Kdy tedy měnit?


Pokračování příště…