Dnes už je asi jasné, tedy alespoň rozhodně více než před poměrně nedávnou dobou, jakým směrem se ubírá vývoj horských kol. Už i ti největší pochybovači snad pochopili, že především směrem plného odpružení. Není asi potřeba v tomto článku rozvíjet teorie o tom, jaké poskytují v terénu výhody, neboť o tom již bylo napsáno opravdu hodně. Problém nastává někde jinde. |
Když už se tedy někdo rozhodne, že učiní ten velký krok a celoodpružené kolo si koupí, narazí na několik docela nepříjemných překážek. Když budeme vycházet z toho, že si již prošel určitým vývojem a má jasno nad budoucím použitím kola, tak se první překážkou může stát jeho cena. Nejste-li člověk, který má dostatek financí na koupi celého kola dle svých představ a přesto jezdíte natolik drsně, že by vám kolo běžné taiwanské produkce nižší třídy nestačilo, nezbývá vám nic jiného, než si koupit pouze samotný rám. Nákup rámu není taková položka jako nákup celého kola a je jasné, že kvalitní rám je základ celého kola. |
![]() |
Když už se dostanete tak daleko, že budete rozhodnuti i jaký byste při
vašem odpružení uvítali systém, nastává problém číslo dvě a ten zní, co nám
trh vlastně nabízí. Můžete si koupit rám nějaké renomované firmy, za který
samozřejmě adekvátně zaplatíte. Ale když si zahrajete na detektiva, tak
nakonec zjistíte, že se vyrábí v právě té stejné "fabrice" jako jeho levnější
bratříčci již méně vyhlášených značek.
Ještě že ale máme to štěstí a žijeme tam, kde funguje něco jako známé zlaté české ručičky. Potvrzuje to pár malých firem a jednotlivců, u kterých v jejich dílnách a dílničkách vznikají téměř neuvěřitelné věci, zvláště uvážíme-li, jaké sumy velké firmy do vývoje takových rámů investují. Přesto ale v Čechách vznikají odpružené rámy určené na sjezd - což je vůbec nejnáročnější kategorie - a na kterých poté Shimano prezentuje svoje nejnovější komponenty. A o to je to štěstí větší, že si tyto rámy můžeme koupit za naše poctivé korunky, za rozhodně šetrnější cenu, než by nás třeba stály u našich západních sousedů. Vše podtrhne fakt, že až vám takový rám nedej bože na jaře praskne, tak nebudete půl roku čekat na nový. Nechci teď někoho očerňovat, ale je spousta lidí, kteří by o reklamaci svých zahraničních rámů mohli napsat celou knihu. Takto myslím alespoň částečně odstraníte všechny výše jmenované překážky a koupi vašeho celopéra můžete vyřešit stejně vlastenecky, jako to udělal majitel kola, které vám teď představíme. ![]() Na co ale není možné zapomenout, to je neuvěřitelná spolehlivost a bytelnost těchto poctivých ocelových rámů. A to je jeden z důvodů, proč se vlastník kola pro ocel rozhodl. Ať se říká co se říká, jedno se oceli nechat musí. Je to její pružnost a schopnost absorbovaní rázů a vibrací, která duralovým rámům z velké míry chybí. A když k tomu přidáte konstruktérský um a kvalitní zpracování, tak se vám může podařit odstranit i největší problém oceli, kterým je určitě hmotnost. Tento rám se i s pružinovým tlumičem pohybuje se svojí hmotností kolem 3,5 kg a to stačí, aby se s váha celého kola dostala pod 14 kg. ![]() ![]() Ale to je nepochybně vhodné téma pro naší diskusi, takže pište! ![]() Vliv stavby sjezdových kol je patrný na absenci klasických navářek pro uchycení bovdenů zadní přehazovačky. Na místo nich jsou na rámu pouze očka, kterými se tento bovden provléká vcelku. Řešení bovdenů často bývá slabinou některých rámů a to především při pohybu zadní stavby, kdy dochází k samovolnému přeřazování. Celé vedení je tak odolné vůči nečistotám a odpadá tak starost o jeho hygienu. ![]() O rychlé zastavení se postarají brzdy Formula Evo, osvědčený sjezdový model italského výrobce. Jejich chování opravdu není moc co vytknout. Řízení zajišťuje frézovaný klenot od Pointu, představec takzvaná kostka. Řidítka jsou již od české firmy Exu a vybrána byla především kvůli nadstandardní šířce 720 mm. Řazení obstarává Shimano, čemuž se dnes asi jen ztěží dá vyhnout. Vzadu pracuje netradičně silniční model přehazovačky, která byla zvolena z důvodu lepší přesnosti a zároveň i průchodnosti terénem. Vyjímku tvoří jen přesmykač Sram 5.0., který nebyl zvolen náhodou. Díky uložení zadní stavby není možné použít přesmykač typu top-swing a tak bylo nutné sáhnout právě do modelů této firmy. Přesmykač je téměř celý vyroben z plastu, pouze vodítko je duralové. Zajímavý je však fakt, že má najeto 5000 km a přesmykač stále nejeví naprosto žádné známky opotřebení. Vypadá trochu jako rekvizita z hvězdných válek, ale lovce gramů bude jistě zajímat, že je lehčí než přesmykač XTR od Shimana. Nebudeme se bavit o jeho ceně, která je téměř osminová. Na váhu se u tohoto kola ale příliš nehledělo a napovídá tomu i požití sjezdových pedálů SPD 636, se kterými by se majitel nikdy nedokázal rozloučit. Ran už dostaly opravdu hodně, ale spolehlivě prý fungují již pátou sezónu a popravdě vypadají jako by teprve byly dobře zajety. A jaký je tedy závěr? Chtěli jsme vám především ukázat, že při výběru vašeho celoodpruženého kola můžou existovat i jiné alternativy, než je nabídka známých firem. Možná vám to přinese více starostí při jeho stavbě, ale buďte si jisti, že budete majiteli jediného kousku na světě. A to je přeci zajímavé, ne? |
A nakonec malá fotogalerie. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |