Duratec Sendic F10 - představení

Že Vám tento název nic neříká? Pak vězte, že se jedná o nejnovější kousek z dílny plzeňského Duratecu. Jedná se o první celoodpružený rám této značky. Pokud Vás napadlo, že je tento model pouze „do počtu“ a není ničím jiným než napodobením klasických řešení jiných výrobců, hluboce jste se mýlili. Čtěte dál.

Duratec, aneb jak to začalo.

Historie značky Duratec se datuje od roku 1992, kdy se konstruktér Michal Dufek rozhodl založit vlastní firmu na malosériovou výrobu hliníkových rámů. Od té doby firma prošla značným technickým vývojem a nyní patří mezi rámařské špičky u nás, ať už se jedná o návrhy pomocí softwarových systémů CAD nebo samotnou konstrukci rámů z hliníkové slitiny 7020 metodou TIG. Rámy jsou vyvíjeny a testovány ve spolupráci se závodními týmy. Relativně rozsáhlý sortiment zahrnuje rámy silniční, MTB, trekingové i speciální(dráhové, časovkářské, tandemy) a od letošního roku nově i jeden celoodpružený. Právě tato novinka poprvé představená loni na výstavě Bike Vysočina nás bude zajímat nejvíce.

WonderFULL

Sendic F10 osloví zejména vyznavače švihovější jízdy v terénu, milovníky XC a marathónských závodů. Celý rám je vyroben z oversize zeslabovaných trubek. Spodní rámová trubka má u hlavové trubky tvar pravidelného pětiúhelníku, postupně směrem ke šlapacímu středu přechází ve vodorovně sploštělou, což zvyšuje boční tuhost. Horní je pak oválná.

Duratec jde svou vlastní konstrukční cestou a nabízí nám mírně neobvyklé řešení zadního pružení. Jedná se o klasický jednočep, uložený někde na úrovni velkého převodníku v průmyslových ložiskách velkých rozměrů, což má zajistit vysokou životnost a bezúdržbový provoz. Toto uchycení má také výrazně eliminovat ztráty energie v tlumiči při šlapání(což jistě podpoří i velmi tuhá zadní stavba). Zajímavější však je, že zůstal téměř úplně zachován klasický rámový trojúhelník. Toho bylo dosaženo posunutím tlumiče doprava a sprohýbání sedlové trubky doleva. Řešení nese název „eccentric concept“ a je přinejmenším zajímavé. Zda je také dostatečně pevné ukáže až čas. Je možné použít tlumiče o délce 160 nebo 165mm, zdvih se pak pohybuje v rozmezí 80-100mm v závislosti na tlumiči. Zadní stavba působí velmi masivním dojmem a to zejména díky oversize trubkám spodní vidlice.

Esovité sprohýbání je dnes moderní a ani zde nechybí. Velmi efektně též působí kované koncovky zadní stavby. Rám je standardně dodáván pouze v provedení pro kotoučové brzdy, navárky pro vedení hadičky hydrauliky jsou samozřejmostí. Stejně jako ostatní „kabeláž“ jsou vedeny spodem po dolní rámové trubce. Rám se také může pyšnit vlisovaným hlavovým složením, ručně opracovanými sváry(zabroušenými do hladka!), zesílením v oblasti hlavové trubky a v neposlední řadě také výměnnou patkou přehazovačky a navárky na dva košíky. Při podrobnějším zkoumání by Vás mohlo zarazit několik věcí, problém by mohl například nastat se zasouváním sedlovky, popřípadě s použitím 1l bidonu do druhého košíku(navárky se nachází právě na sprohýbané sedlové trubce, tudíž košík bude „nakřivo“ a mohl by vadit při šlapání), ale to jsou víceméně maličkosti. Rám s vlisovaným hlavovým složením bez tlumiče je samostatně k dostání za 25 160 Kč.

Tip: U Duratecu si můžete nechat „ušít“ rám doslova na tělo. Můžete si nechat upravit geometrii, změnit barvu, vybrat si z osmi log, nechat si rám podepsat nebo pod lak nechat umístit jakýkoli(samozřejmě v rámci možností) vlastní motiv nebo si dokonce navrhnout vlastní design kola. Vše samozřejmě za příplatek.